måndag 15 december 2008

Gripefiering


Mitt uppe i min pågående Maria Gripevurm, som involverar ritualistisk omläsning av Skuggserien såväl som rätt långt framskridna planer att döpa mina förstfödda efter Gripekaraktärer, upptäcker jag att det går att låna "Flickan vid stenbänken" på biblioteket! Visst minns ni TV-serien från 1989? Slottet Rosengåva, den skira grönskan, den stackars osaliga Lydia, spökvagnen, Storråda, Astra regent orbem. Dirgit astra deus... och så förstås förnuftiga, sansade Berta (som man identifierade sig med) och Carolin/Carl, en androgyn, gäckande Tintomarafigur (som man ville vara). Fastän jag inte sett serien sedan den gick på SVT minns jag den klart och tydligt, samtidigt som den - är ni förvånade? - höljts i ett lager mystik genom åren. Vågar jag demystifiera ett av barndomens mest älskade och mytologiserade minnen?

Äh. Klart jag gör. Farväl, grymma värld säger jag bara!

5 kommentarer:

Kajsa sa...

men varför heter den "Skuggan VID Stenbänken", heter inte boken "Skuggan ÖVER Stenbänken", finns det någon anledning till varför den verkar ha bytt namn i teveversionen? Jag frågar dig eftersom du verkar vara Gripefantast, alltså.

Förresten, skulle inte dina barn döpas efter Hjalmar Söderbergs "Den allvarsamma leken"-karaktärerna, eller slår du två flugor i en smäll så att säga?

The Girl Least Likely To sa...

"FLICKAN VID stenbänken" heter den till och med, har ingen aning om varför de tagit bort skuggbiten som ju är så signifikativ för böckerna. Eftersom TV-serien bygger på de tre första böckerna, där skuggor är närvarande i såväl titlar som innehåll, vore det mer logiskt att behålla originaltiteln, tycker jag. Vet inte varför man ändrade.

Jo! Arvid är okejat av maken, men han vill inte gå med på Lydia (som ju förresten även är en Gripekaraktär: Lydia Falck af Stenstierna i skuggböckerna!), så vi får se hur det går, beroende på vad det blir för kön på bebisarna.

Bokomaten.. sa...

Jag vill minnas att jag inte alls var så förtjust i TV-serien som (kritiker dean då) INTE ALLS var som böckerna och karaktärerna inte alls såg ut som de gjorde i mitt huvud.:-) Kommer dock inte ihåg att serien hette något annat än böckern. Måste vara en korrmiss på något SVT-möte..

The Girl Least Likely To sa...

Jag har sett ett par avsnitt nu och tycker att produktionen håller hög klass. Visserligen är det rätt svårt att titta på Carolin och tänka "kille!" men i övrigt är castingen bra, tycker jag. Gillar särskilt Gerald Hoberstorfer som Arild. Däremot är den inte på långa vägar lika bra som böckerna, men det säger väl sig självt?

Aidaho sa...

DET ÄR INTE SANT!!! Jag ramlar av stolen, av lycka. Jag visste väl att jag inte minns så fel, trots helt oförstående blickar av vänner och bekanta. Det gick som tvserie ändå! Skulle gärna sätta mig på tåget för att besöka ditt bibliotek bara för att låna serien.

Åh, måste letas ögonaböj.