tisdag 18 november 2008

Ett alltigenom onyanserat inlägg om Twilightfilmatiseringen



Åh! Jag är världens största fangirl (möjligen också den äldsta). Gårdagens förhandsvisning av Twilight var för min del en enda lång orgie i fysiska åkommor: hjärtklappning, rodnad, magpirr, ofrivilliga fånleenden... jag tror till och med att min fot domnade bort för att jag satt som fastklistrad i samma ställning under hela filmen. Filmatiseringen spelar på samma strängar som romansviten: det krävs ett gott och innerligt förhållande till sin inre svärmiska tonårstjej för att inte skämmas ihjäl. Jag lämnade skämskudden hemma och iiiihade och aaaahade mig helt ogenerat medan mitt sällskap var mer skämsbenäget. En av mina bokhorakolleger kommenterade att det skämmiga blir än mer plågsamt i visuell form, men jag håller inte riktigt med. Jag tar mycket hellre cheese i visuell form än formulerat med hjälp av åtta olika adverb. Men ojojo så väl Catherine Hardwicke förvaltat den undertryckta längtan och sexuella frustrationen som böckerna formligen dryper av! De. Där. Blickarna! Kristen Stewart och Robert Pattinson har kemi, något annat går inte att säga. Och scenen där en Wayfarerprydd Edward öppnar bildörren åt Bella och eskorterar henne ut på skolgården är lika våldsamt hjärtsnörpig som den där scenen i Mitt så kallade liv när Jordan ÄNTLIGEN tar Angelas hand och Buffalo Tom börjar spela i bakgrunden. En modern klassiker redan nu.

Nej, jag har nog inte riktigt anlänt till det kritiskt nyanserade stadiet än, bär fortfarande mitt bultande tonårshjärta på utsidan av kroppen, så det där långa, reflekterande inlägget med synpunkter på rollbesättning etc kommer i ett senare skede. Så, nu ska jag gå och svimma och oooha och aaaha lite till, samt grunna vidare på följande delikata frågeställning: säg att jag har tillgång till det där frikortet det talas så mycket om just nu (som väl egentligen bara är en fortsättning på Rachels och Ross' dialog i Vänner?) och kan använda det på vem jag vill, fiktiv eller verklig. Vilken Cullenmedlem väljer jag - Edward eller Carlisle? Det tål att tänkas på, non?

/28-åringen som satte upp bilder på Edward Cullen i sitt kontorsbås tidigare idag.

5 kommentarer:

Jessica på Sapere Aude sa...

Hahaha, underbart inlägg!

Sara sa...

Jag var hela tiden så rädd att det skulle bli FÖR pinsamt så jag kunde inte slappna av. Ska se om den sen. (Såg tyvärr att den är från 15 år så det blir inte med sällskapet som jag pratade om - vad är grejen med den åldergränsen?!?!?!)
Tack för att jag fick följa med!
/Sällskapet

Maria sa...

Nu är jag så nyfiken på den här filmen att jag nästan spricker. ;)

Mirjam sa...

haha så skönt att se att jag inte är den enda 28-åringen med den reaktionen! för övrigt helena, på din bokhora profilbild, den du har med bara dig är du sjukt gothsnygg och hade passat i cullenklanen!

Sjukt smickrad Helena Cullen sa...

Åh tack, Mirjam, vilken komplimang!