tisdag 12 augusti 2008

Istället för Prozac: Stars Hollow

Första arbetsdagen på en månad igår. När väckarklockan ringde tjugo över fucking fem var jag mer zombifierad än en av George Romeros skapelser, grinig, sur och inte så lite bitterfittig.

Fyrtiofem minuter senare går baby ner till köket och finner en glad, ja, trallande hustru som kvittrar "bara bra!" när han undrar hur det känns så här första arbetsdagen efter en lång - men inte tillräckligt lång. Oh no, inte ens på långa vägar, så många olästa böcker och outnyttjade soltimmar - semester.

Orsaken? "Gilmore Girls" visades på Kanal 5 medan jag sminkade mig och åt frukost. Och det var där det slog mig: min mentala hälsa hänger inte, som jag tidigare trott, på utgivningen av Carina Rydbergs nya sf-roman (och tur är väl det, eftersom den är framskjuten), utan på en kontinuerlig dos av Lorelai och Rory Gilmore. Nu när denna enkla lösning på den annalkande höstdepressionen är fastställd är det bara att klick, klick, klicka hem säsong 5-7 och sedan börja njuta av den höga, klara luften, min snygga Lorelai-kappa (som jag - Bridget Jones-kapning, förlåt! - hoppas att jag fortfarande kommer i), tekopparna, promenaderna och allt det där andra som är klyschigt av en anledning.

7 kommentarer:

Caroline sa...

Tror jag skall testa om detta funkar även för mig; morgontidningar i all ära men inte blir jag sprudlande arbetsivrig av kriget i Georgien, iaf!!

The Girl Least Likely To sa...

Eller hur? Min man brukar klaga på att jag inte läser nyhetsdelen vid frukostbordet, men det är lite för mycket reality så tidigt på morgonen. Bättre med glossiga fiktioner i Stars Hollow.

Anastasia sa...

Alltså inte för att vara helt shadowy conspiracy eller så men när jag kommer hem från Kalifornien på tisdag morgon och stapplar hem från red eye-flyget och inte kan kollapsa för att jag är så överspänd, plus förstås för att jag har sett så mycket och fortfarande inte kan tro (!), så förväntar jag mig något slags XF-text från dig som kan förankra mig i livet i den riktiga världen. No pressure or anything... ;)

Magix sa...

Åh, Stars Hollow, med alla boknördas idol Rory :)

Magix sa...

Jag håller förresten på att överväga att skaffa "Coffee at Luke's" av Jennifer Crusie, vet du något om den boken?

madeleine sa...

"Gilmore girls" fungerar alltid för mig när jag känner mig nere. För tillfället trivs jag inte så bra på jobbet så det blir en hel del avsnitt både innan och efter arbetsdagen för att samla kraft. Magix: Jag har läst Jennifer Cruises "Coffee at Luke´s". Rekommenderar den varmt till dig och alla andra Gilmore Girls-älskare. Kul att få läsa om olika tv-tittares syn på serien.

snowflake sa...

Skönt att se att det finns klokt folk som Helena och madeleine och jag själv. :-)