lördag 19 januari 2008

Välkommen tillbaka, Boklördag!

Lördagförmiddag. Långfrukost med blåbärspannkakor, nybryggt perkolatorkaffe och - äntligen, nu är mina cirklar åter orubbade! - Boklördag. I dag handlar det bland annat om vårens debutanter, och jag antecknar namn som verkar särskilt intressanta. Hassan Loo Sattarvandi, Johan Kinde, Amanda Svensson, Mia Ajvide. Ja, det är Johns fru som debuterar som romanförfattare med Om en flicka vill försvinna senare i vår. Exakt när den kommer och vad den handlar om går tyvärr inte att utröna, för det står inte ett ord om Mia Ajvide i debutantartikeln. Hon är med på omslaget - omslaget till nyhetsdelen, till och med - men är över huvud taget inte omnämnd i själva artikeln. Mycket frustrerande. Kan någon berätta mer, eller måste jag googleforska?

En debutroman som inte heller är omnämnd i Boklördag, men som garanterat kommer att bli det senare (författaren är nämligen litteraturskribent i DN...), är Myrrha av Ulrika Kärnborg. Det är en kärlekshistoria i det viktorianska England och, well, det är väl ungefär allt jag behöver veta. You had me at "viktorianska England", Ulrika.

2 kommentarer:

Ylva sa...

Haha, man är väl ganska förutsägbar antar jag - jag fastnade också direkt för Myhrra...

The Girl Least Likely To sa...

Haha, något va? :)