tisdag 8 januari 2008

Trollbäckens bibliotek, here I come!



En liten underdrift som knappast lär ha gått någon bloggläsare obemärkt: jag gillar att äga böcker. Hela processen, från spanandet på Adlibris (jag borde få spons så mycket som jag skriver om Adlibris-beställningar) eller, om jag känner mig äventyrlig, måfåbläddrandet i bokhandel till det att klenoden ligger på mitt nattduksbord och lovar läsupplevelse, är helt underbar. Jag är ingen shopaholic i den klassiska Sophie Kinsella-betonade bemärkelsen, köper relativt sällan nya kläder och favoriserar H&M, Gina Tricot och Kappahl när det väl är dags. Följaktligen gör det ingenting att jag är lite (?) extravagant i mina bokinköp. Jag har gott om plats för mina älsklingar, och de not quite-älsklingar jag inte vill läsa om tar jag med till bokbyten eller ger bort till kompisar. Men. Allt det här tokshoppandet av böcker har en baksida: det var flera år sedan jag besökte ett bibliotek. För mig, som formligen bodde på Trollbäckens bibliotek mellan sju och arton års ålder, är det en deprimerande insikt. Nu har livscirkeln slutits, jag är tillbaka på de gator jag promenerade på som barn, och min gamla favoritbibliotekarie bor granne med mig. Varje gång vi hälsar på varandra drabbas jag av akut dåligt samvete. Nu har jag till och med börjat drömma om Trollbäckens bibliotek igen: mörka, outforskade hörn och böcker som, inser jag när jag vaknar, bara existerar i min fantasi. Hög tid för ett biblobesök, med andra ord. Under min dekadenta köpebokstillvaro har mitt gamla hem, med all rätta utsett till årets bibliotek för ett par år sedan, klivit in i det nya årtusendet. Jag läser med något kletigt bitterljuvt i hjärtat att den engelska avdelningen flyttats upp från referensbiblioteket källaren till avdelningen för skönlitteratur. En ganska naturlig och lyckad åtgärd, sure, men jag gillade att plocka fram den senaste Patricia Cornwell-deckaren (det här var på tiden hon fortfarande var bra) eller senaste Booker-vinnaren, hermetiskt åtskild från gubbarna som läste DN och skolungdomarna på lunchrast.

Etta på min önskelista just nu: ett lånekort på Trollbäckens bibliotek. Jag har slarvat bort mitt gamla, som dessutom har en borttappad Åsa Eriksdotter-bok på sitt samvete. Hmm, undrar om sanningen kommer att krypa fram ändå? Trollbäckens bibliotek kanske samarbetar med Stephen Kings bibliotekspolis? Där har ni förresten ett hett lästips om ni vill läsa om bibliotek ur (visserligen lite svarthumoristiskt) skräckperspektiv: långnovellen "The Library Policeman" som återfinns i Four Past Midnight - som jag har fått signerad av skräckmästaren själv, skryt, skryt. Ni kommer aldrig våga lämna tillbaka en biblioteksbok för sent igen, lovar.

9 kommentarer:

Lisa sa...

Åh, jag känner igen mig! Jag älskar också att äga böcker, köpa och pilla på dem där de står och är fina hemma i hyllan. Men när jag flyttade till Solna förra året upptäckte jag biblioteket igen. Jag älskar att gå dit, samla en jättehög med böcker och sen sitta och bläddra tillsammans med alla pensionärer och fjortisar som hittat dit. Tyvärr är jag lite dålig på att lämna böckerna i tid sen ...

Anastasia sa...

Om du har vägarna förbi Tyresö Cemtrums bibliotek kommer du med säkerhet att springa på min mamma (vi är rätt lika, t.o.m. håret). Hon brukar husera vid SF/fantasy/deckar-hyllorna (särskilt när det vankas ny Ian Rankin) eller nära Don DeLillo. :D

Ka sa...

Aha - The Girl Least Likely to go to the library actually goes there! Hurra skriker bibliotekarien. Du lär höja deras statistik rejält :-)

Ylva sa...

Jag känner också helt och hållet igen mig i det där. Vill äga my preciousss, och köper de böcker jag vill ha och biblioteket hamnar helt i skymundan och jag är ju ändå utbildad för att jobba på bibliotek!! Usch vad jag skäms när jag tänker på det.
Men sedan är det också så, tyvärr, att det jag vill ha av biblioteken sällan finns där. De tvingas stoppa undan gamla rariteter för att ha böcker med hög utlåningsfrekvens framme. Ibland slänger dem ju till och med böcker. The horror!

cassiopeia81 sa...

Rimligtvis lär väl gamla synder komma fram, såvida de inteär preskriberade vid det här laget. Ett bibliotekskort är ju inte som ett internetalias, där man börjar om under ny identitet när man har tappat lösenordet till den gamla. ;)

jenny sa...

ÅH! Är du från Trollhättan alltså?

Pinsamt nog har jag läst din "blogg" väldigt länge, även skunkdagboken, men jag har aldrig kommenterat vilket både berott på lathet samt att jag inte har skunk längre. Har iofs för mig att Trollhättan har nämnts flera gånger tidigare, men jag visste inte om det var du eller din man som var därifrån. Hursomhelst, jag är också från de trakterna från början. Du har så bra smak, vare sig det gäller litteratur, film eller tv-serier.
Såå, hejhej!

The Girl Least Likely To sa...

Jenny: Jag är från TrollBÄCKEN, en förort till Stockholm, men min man är uppvuxen i Trollhättan, så det har blivit en hel del Trollhätte-referenser genom åren. :) Hej hej, och tack!

Andreas Tandersten sa...

Du är förstås välkommen tillbaks att låna böcker vid bibblan i Trollbäcken. Allt för många gånger träffar jag på folk som skäms för någon gammal femkrona som är kopplad till bibliotekskortet. En skuld äldre än tre år är det svårt att kräva in... Engelska avdelningen var det rätt själklart att flytta upp, (konstavdelningen är nu dessutom mer avgränsat på nedervåningen)

Till Ylva: Alla bibliotek kan inte vara Kungliga biblioteket och spara alla gamla böcker... Det går helt enkelt inte att köpa nya böcker om man inte gallrar bort äldre böcker. Klassiker har vi förstås i magasinet eller vid Tyresö Centrum. Det går utmärkt att beställa böcker från tyresös bibliotek för avhämtning i Trollis.

Vill man ha koll på nyheterna vi köper kan man sedan en tid tillbaka också bevaka vissa ämnesord/genrer eller medier via funktionen nyhetsservice.

Hälsar bibliotekarien i Trollbäcken

Karin sa...

Alltså, här blandar sig någon i, flera år senare bara för att jag råkade snubbla in på bloggen när jag sökte efter något helt annat. Blev så himla nostalgisk för jag jobbade som barnbibliotekarie i Trollbäcken mellan 1986 och 1993 och det var mina älsklingsår i jobbet! Bor numera på Gotland så jag är inte din älsklingsbibliotekarie som bor kvar (!) men hjärtat mitt det bor nog ännu i Trollbäcken och jag har många kontakter där fortfarande med både gamla kollegor och med fd barn!
Hälsningar från Karin