torsdag 10 januari 2008

Återanknytning: Bitterfittan av Maria Sveland



Johanna Ö bloggar om Bitterfittan och jag blir påmind om att jag kollrats bort av New York, John Ajvide Lindqvist och mjukis-Cthulhusar och helt glömt bort att skriva om mina intryck. Då är ändå inte Bitterfittan en bok man snabbt glömmer. Tvärtom; jag kommer att bära med mig Sara och hennes kamp att kombinera moderskapet med feministisk ideologi länge, länge. Jag läste lämpligt nog Bitterfittan på ett flygplan - inte på väg till tönt-Teneriffa utan till New York via London, men ändå, lite life imitating art-varning där - och var helt uppslukad mellan Arlanda och Heathrow. Det är oerhört viktiga frågor som Maria Sveland ställer, och fastän min nuvarande livssituation kanske inte möjliggör identifiering känner jag ändå med Sara. Massor. Bitterfittan borde vara obligatorisk läsning för alla blivande föräldrar, right up there med Ett barn blir till och Mia Skäringers Mama-blogg eller vad det nu är blivande föräldrar läser. En Team Kärleksblogg-tee åt mig, tack!

Förutom att Sveland väcker viktiga och svåra funderingar kring relationer och jämställdhet gör hon mig otroligt sugen på att läsa Rädd för att flyga. Saras närläsning av Erica Jongs 70-talsklassiker är ett av de allra bästa inslagen i boken. Jag älskar intertextualitet. LOVES IT, som Nicole Richie kanske skulle ha sagt. Dags att konsultera mammas bokhylla, en riktig guldgruva om man vill fylla kunskapsluckor i genren feministbiblar från 70-talet. Jag har sedan tidigare mammas bokhylla att tacka för Kvinnorummet av Marilyn French, Egalias döttrar av Gerd Brantenberg och flera Doris Lessing-romaner. Tack, mammas bokhylla!

7 kommentarer:

camilla sa...

Doris Lessings "A proper marriage" borde vara obligatorisk läsning tillsammans med Bitterfittan. Och "Egalias döttrar". Tankeväckande som tusan!

The Girl Least Likely To sa...

Håller med!

Ylva sa...

Jag är ju så oändligt gammal att jag minns när Egalias döttrar (underbar och rolig) gick som följetong i STARLET!!! Jo, fattar ni? Starlet! På den tiden var feminism tydligen inget som stod i motsats till "tjejtidning". (det här var tidigt 80-tal när Starlet hade det lilla formatet)

Och visst är Bittefittan bra och läs för all del Rädd att flyga!

The Girl Least Likely To sa...

Ylva: GET OUT!

*gör en Elaine*

Vadå, Egalias döttrar i STARLET?! Låter som ett aprilskämt, men ett väldigt sympatiskt sådant. Själv minns jag sena 80-tals-Starlet som en ganska obehaglig historia full av stjärnögda flickor och tuffa killar.

Ylva sa...

Ja Starlet var onekligen hemsk på åttiotalet, men det här måste varit 80-81 (kan ha varit 79..), innan någon hemsk chefredaktör satte klorna i den stackars tonårblaskan.
Numera har motsvarande publikationer ett mer "män är från mars, kvinnor från venus"-perspektiv...

Calliope sa...

Hm, får jag låna din mammas bokhylla? I min mammas hylla hittar man bara prydnadssaker, läkarböcker och Danielle Steele-böcker...

Saga sa...

Egalias döttrar läste jag på mellanstadiet, Rädd att flyga var nog början av gymnasiet, tror jag, men Kvinnorummet står och samlar damm än så länge - jag har gjort ett par försök men vi kommer inte överens. Bitterfittan påbörjade jag i morse.