måndag 7 januari 2008

Startrapport: The Interpretation of Murder



Jag fortsätter att nära min faiblesse för historiskt och kulturellt präglade detektivromaner. Den här gången har jag rört mig från 1830-talets Boston till New York anno 1909. Ingen särskilt lång resa geografiskt sett, men ett ordentligt hopp i tiden; från slumkvarter, återlåtning och gravrånare till en tid av förändring och tillväxt. Handlingen i kort: en viss Sigmund Freud är i USA för att ge en serie föreläsningar, och med sig har han Carl Jung. Knappt har de hunnit kliva i land vid Hobokens larmiga kaj förrän en rad otäcka mord på överklassflickor skakar Manhattan. Stratham Younger, ung nyutbildad psykolog och stor beundrare av Freuds då oerhört kontroversiella metoder, börjar titta närmare på moduset och får hjälp av mästaren.

Den största behållningen än så länge är de levande beskrivningarna av ett Manhattan i explosiv förändring. Skyskrapor och järnvägar byggs i ett hisnande tempo, samtidigt som känslan av oövervinnerlighet ökar bland invånarna och det larger than life-stora USA and A, greatest country in the world (jag älskar fortfarande Borat...) vi känner och hatälskar i dag börjar ta form. Eftersom jag precis varit på Manhattan är det extra intressant att läsa om hur den kuliss som idag är emblematisk för New York växer fram. Jed Rubenfeld är själv psykologistudent i botten och skrev sin doktorsavhandling om just Freud, så han om någon borde vara rätt person att skriva den här boken. Han lyckas fördela gracerna mellan historia, psykologi och deckarintrig på ett föredömligt sätt, och de litterära ambitionerna är tydliga och uppskattade - i alla fall av den här lilla språkfascisten. Ändå känns det lite, lite, well, tråkigt emellanåt. Oengagerat, lite torrt... jag kanske bara saknar Tess Gerritsens ogenerade blodtörstighet? Jag är nöjd, lite småförtjust då och då, men inte begeistrad. Återkommer med slutomdöme.

2 kommentarer:

Katarina sa...

Jag gillade den skarpt!

Vill du spinna vidare på temat mord slash arkitektur i 1800-talets USA (Chiacgo den här gången) så kolla upp "The Devil in the White City" av Erik Larson som är riktigt maffig och verklighetsbaserad. Han berättar två paralella historier; dels om världsutställningen där 1893 och dels om en seriemördare som härjade vid samma tid. Fascinerande och allmänbildande på samma gång!

The Girl Least Likely To sa...

Åh, Devil in the White City vill jag jättegärna läsa!