fredag 18 januari 2008

Startrapport: Hudens tid

Hej, mycket att göra här bland pappershögarna, men jag tänkte bara rapportera att Hudens tid är bra. Jättebra, till och med, möjligen skitbra - ursäkta språket. Snellmans språkbehandling skriker "The Girl Least Likely To går upp i brygga!" lång väg, alla de där långa, associativa meningarna med många, många kommatecken, halsbrytande tankepiruetter mellan dofter, smaker, tid och rum, Zarah Leander, Edith Piafs söndervärkta knogar, östra Finland i vinterskrud, spyframkallande tvättmedelsreklam, ett par oranga, dansnötta damskor... I LOVE IT! Om Lisa har rätt i att detta är Anja Snellmans sämsta bok anar jag ett nytt favoritförfattarskap.

Mkt lycklig och upprymd!

8 kommentarer:

Saga sa...

Sämsta bok - nja, jag skulle nog säga att den är lite annorlunda. Den är lågmäld på ett sätt som de andra inte är, i alla fall inte som jag minns dem, även om Safari Club och Rädslans geografi på sätt och vis sticker ut i sin högljuddhet. Rädslans geografi är den av hennes böcker jag tycker bäst om, men så har jag ju en faiblesse för Olyckliga Flickor, även om dessa exemplar som vuxna riktar sig utåt och inte inåt.

Helena sa...

Jag älskar lågmäldhet!

The Girl Least Likely To sa...

PS: Det där var alltså jag som råkade skriva från ett annat google-konto. Men jo, lågmäldhet är fint. Hur menar du att Safari Club och Rädslans geografi sticker ut i sin högljuddhet? Jag tror inte att jag gillar högljudda böcker. Alls.

Saga sa...

Jag tänkte inte ens på att det skulle vara någon annan. Rädslans geografi har nu hamnat på min omläsningslista och det var ett tag sedan jag läste båda så läs min kommentar utifrån det. De handlar om kvinnor som är/blir/har blivit utsatta för saker och som hämnas på ganska utstuderade och spektakulära sätt och det finns ett visst mått av "gory details" som jag kanske inte finner helt nödvändigt. Högljudda är kanske inte det rätta ordet men jag finner inget bättre.

The Girl Least Likely To sa...

Jamen, gory details gillar vi! :) Ska läsa Rädslans geografi så snart jag klämt biblohögen.

Calliope sa...

Kan bara instämma - Rädslans geografi är mycket bra! Jag fick tips om den via en radiointervju med Snellman där hon talade om hur rummet påverkar människan. De flesta av våra stadsmiljöer är inte designade för att människor ska känna sig trygga i dem. T ex är många rädda för att gå genom mörka gångtunnlar och väljer därför hellre att korsa hårt trafikerade vägar, vilket ju gör att de utsätter sig för större fara än den de försöker undvika. Det blev en lång utläggning; boken har massor av spännande idéer som är intressanta för alla som någon gång funderat i feministiska banor. Sen behöver man ju inte dra det så långt som huvudpersonerna gör men ändå...

Lisa sa...

Ja, jag instämmer i att Hudens tid är olik de andra av Snellmans böcker, som är mer ... flippade, skruvade. Tror dessutom att jag skrev att det är den jag gillar minst, inte den sämsta. Så menade jag iaf :)

Anonym sa...

Hi,

I begin on internet with a directory