lördag 5 januari 2008

Ropen de skalla: boklördag för alla!

Va, FORTFARANDE ingen boklördag? Nu får alla DN:s litteraturskribenter sluta mellandagslata sig. Jag kräver rutiner och struktur i mitt lördagsslappande; rubba inte mina cirklar! Sedan kan man förstås ifrågasätta det rutinmässiga i att jag, som brukar kliva upp senast nio på helgerna, helt plötsligt börjat sova till tolv. Det är säkert boklördags fel.

In other news: jag läser fortfarande mastodontbiografien om Agatha Christie men behöver allt som oftast ta en paus från den ärkekonservativa damen, vars uttalande "Men have better brains than women, don't they?" åtminstone jag hade kunnat vara utan, och ge mig ut i fiktionerna. Just i dag är det Tess Gerritsens senaste deckare The Bone Garden som får helgmysa med mig, mina mjukisbyxor och mitt översövda huvud. Boston i två tidsperioder: nutid och 1830-talet. Tvivelaktiga läkekonster, ond, bråd död, skelettfynd i en kvinnas trädgård och Maura Isles, Gerritsens coola rättsläkare med det goth-svarta håret, som nästan två sekel senare försöker pussla samman bitarna. Gerritsens bästa hittills tror jag bestämt, särskilt språkligt. Inga osköna staccatomeningar typ "She got up. Poured herself a cup of coffee and looked out the window".

2 kommentarer:

fru mju sa...

"Men have better brains than women, don't they?"
?? kanske jag kan leva utan den biografin trots allt, tanten Christie kanske är som bäst utan närmare studier? Jag väntar spänt på recension.

The Girl Least Likely To sa...

Fru Mju: ja, hon var då sannerligen ingen feminist. Visserligen anas hennes konservativa åsikter i böckerna, men där känns de mest lite charmiga. I verkligheten, not so much. Men hon var en fascinerande kvinna, otroligt stark och berest. Hennes handlingar var ofta feministiska trots att hon så ivrigt baktalade hela kvinnosaksrörelsen, vilket är minst sagt märkligt. Ska skriva recension så fort jag läst klart, lovar.