fredag 4 januari 2008

Mer nytt och amerikanskt i vår: Change of Heart av Jodi Picoult

Mer boknyheter: den 4 mars släpper Jodi Picoult, vars Nineteen Minutes jag precis bloggade om, sin femtonde (ja, hon har faktiskt hållit på sedan 1992!) roman, Change of Heart. På sin hemsida lovar Picoult att den kommer skaka om oss och få oss att tänka på en del riktigt svåra ämnen - ämnen som, hintar hon, är av särskild betydelse inför valet. Det handlar om dödsstraff och titeln kan tolkas både bokstavligt och bildligt; att säga mer vore lite spoilervarning. Jodi Picoult är fortfarande Jodi Picoult, alltså: bladvändarlitt med en etisk-moralisk twist. Eftersom jag var lite skeptisk till Nineteen Minutes lutar det nog att jag väntar på pocketsläpp, men jag vet ju så väl att det där kan ändras beroende på min litterära aptit. Ibland är det just Picoult jag behöver, och då blir hon helt plötsligt hardcover-worthy, för att travestera ett kärt gammalt Seinfeld-begrepp.

Inga kommentarer: