tisdag 1 januari 2008

"Kan det inte bli april snart?", del 2



OMG! Bokåret 2008 blir bara bättre och bättre, och än så länge verkar allt handla om ett enda datum: 1 april. Då släpps, som tidigare rapporterats av
Bokhore-Johanna L, Siri Hustvedts nya roman och, som jag upptäckte alldeles nyss då jag lagom champagnebakrusig låg och myste med The New Yorker i sängen, en ny novellsamling av Jhumpa Lahiri! Jag älskade The Interpreter of Maladies och The Namesake - har någon sett filmatiseringen av den senare, förresten? - och brukar med jämna mellanrum logga in på Amazon.com och hålla tummarna. Nu fick jag den glada nyheten på ett ännu bättre sätt, helt oförhappandes, som av sig självt. Unaccustomed Earth heter Lahiris nya novellsamling, och en kvalificerad gissning är att hennes bidrag till decembernumret av New Yorker, novellen "Year's End", återfinns där. Eller är den förresten specialskriven? Det framgår inte, men titeln i kombination med decembernummer andas specialskrivet, gör det inte? Nu ska jag i alla fall gosa ner mig i sängen och läsa "Year's End" samt överväga att gå i ide tills den 1 april.

Vågar man hoppas på att det här blir året som Arundhati Roy och Donna Tartt släpper nytt, eller är det att jinxa det hela?

Önskeboksläpp i år, någon?

1 kommentar:

Anonym sa...

Åååh, så fint!! Jag har inte sett Namesake-filmen, vill gärna. Och kommande böcker, tänk om Arundahti. Jag vågar knappt skriva det, för om man jinxar? "Better safe than sorry." / Johanna L