onsdag 23 januari 2008

JAG VILL INTE VARA MED LÄNGRE!



Vaknar till nyheter, de värsta tänkbara. Heath Ledger, en av Hollywoods i särklass mest begåvade unga skådespelare, har hittats död i sitt hem i New York. Han blev 28 år. Tjugoåtta! Jag fyller tjugoåtta om några månader, det är ingenting, ett snäpp ovanför valpålder, tjugoåtta och döden borde aldrig mötas. Det finns allt att säga; det finns ingenting att säga. Just nu tänker jag mest på Michelle Williams och lilla Matilda Rose, två år. Men också på scenen i Monster's Ball, den som röjde alla tvivel om att Heath Ledger är - "var"? Nej, jag vill inte, inte än - sin generations bästa skådespelare. Minns ni? Ett white trash-solkigt vardagsrum, hat och brustna drömmar i Billy Bob Thorntons hela aura. Och så helt plötsligt: Heaths ord. "Well, I always loved you". Och så ett pistolskott. Jag grät tills jag blev tillfälligt blind, och det är otroligt svårt att hålla tårarna tillbaka nu.

Det finns allt att säga; det finns ingenting att säga.

5 kommentarer:

Lena sa...

Det är med stor sorg jag vaknade och insåg att denna fenomenala människa är död, att hans hjärta har stannat och inget går att ändra på länge. Brockback mountailn är en av dom största, vackraste filmer som någonsin gjorts, jag sörjer.

Jag måste bara säga att jag älskar din blogg, du gör mina dagar ännu bättre.

Lena

The Girl Least Likely To sa...

Jag sörjer också. Tack för de fina orden, Lena!

Ylva sa...

Ja, fy, det var verkligen chockernade, omtumlande och man undrar varför.

kub sa...

Jag har aldrig förstått det där med att på allvar sörja människor man inte känner. Oavsett om man gillar denne som skådis eller ej, så finns det ju ingen personlig relation där. Projicerar ni inte egna sorger på något som ni egentligen inte har någon anknytning till? Mer än som kulturkonsumenter.

The Girl Least Likely To sa...

Som kulturkonsument sörjer man (jag) alla fantastiska filmer som nu blir ogjorda, i alla fall med Heath i rollerna. Som människa sörjer man (jag) att en tvååring blivit föräldralös. Det är väl alltid hemskt när en 28-åring dör?