torsdag 10 januari 2008

It is happening again



Ett mönster börjar utkristalliseras. Jag läser om en ny, spännande serie som skriker "HEJ HELENA!" lång väg - en blodanalytiker/seriemördare spelad av världens finaste Six Feet Under-David, en kåt och medellivskrisande David Duchovny, en HBO-serie som sägs kunna fylla tomrummet efter just Six Feet Under, fyll på själva. Vid samma tidpunkt som jag läser om de nya, hypade TV-serierna har alla Personer Med Koll redan laddat ner hela första säsongen och skrivit tre Nöjesguiden-krönikor om hur bra det är. Det är en omständighet jag är beredd att bortse från. Jag har ju läst i en av de inititerade krönikorna att det blir svensk TV-premiär snart. Visserligen vid ungefär samma tidpunkt som Personerna Med Koll har börjat ladda ner säsong två, men ändå.

Så kommer den äntligen, dagen då tant Helena ska få se vad allt ståhej handlar om. TV-snacks inhandlas, förväntansfulla blogginlägg författas. Peppen är total. Tills jag öppnar TV-tablån och upptäcker att den nya, fräcka serien börjar uppskattningsvis två timmar efter det att jag ligger i sängen och läser några godnattkapitel innan det är dags att somna för att orka upp dagen efter. TV4, hur tänkte ni när ni lade sändningstiden för Californication till 22.35? Inser ni att ni, medvetet eller ej, uteslutit en hel samhällsgrupp - vi som är för trötta för att orka vara uppe till efter elva, och för tekniskt inkompetenta/goody two shoes-laglydiga för att ladda ner?

Värst av allt: insikten som kommer som ett brev på posten. Att jag blivit en teknofobisk kärring, helt i osynk med den samtid jag så gärna inbillar mig att jag har koll på. Att jag förvandlats till en Killinggänget-sketch om den lönnfeta indiepensionären i stormönstrad Kappahl-klänning (eftersom Cheap Monday-jeansen känns för tighta efter för många ostbrickor framför På spåret) som fortfarande tror sig vara "nere med kidsen". Att mina barn kommer skratta rått åt deras pinsamma dinosauriemorsa som åtta år in i det nya millenniet fortfarande betalade med papperspengar och köpte DVD-boxar.

16 kommentarer:

Therese sa...

Du måste ju spela in! På old fashioned video! Spela in är det bästa har jag insett efter att ha tillbringat ett antal år med spela in-frälst pojkvän: det är gratis, man kan se det när man vill och man slipper reklamen - eller kan ta extra lång kisspaus. Bara fördelar!
Well, nackdel förresten: alla de sjukt fula videoband som ligger i hela vardagsrummet (det är omöjligt att stoppa undan dem ordentligt när det är typ tusen serier som spelas in varje vecka, då får man leta aldleles för mycket), dvd-boxar skulle ju onekligen vara snyggare ur inredningssynpunkt.

Sara sa...

Köp in DVD-spelare som du kan köpa in på! I ditt fall så är det ju verkligen en investering!

http://www.netonnet.se/index.asp?iid=93132

http://www.netonnet.se/index.asp?iid=93132

Sara sa...

...som du kan spela in på menar jag naturligtvis. Vad kan jag säga - jag såg Beowulf igår. Min hjärna måste vara överstimulerad. ;)

anna sa...

Efter Dextertraumat i höstas (kl. 23! hallå, då sover jag) har jag skaffat inspelningsbar DVD/DVD med hårddisk. Så istället för att bli arg igår när jag upptäckte att Californication börjar 22.25, kunde jag programmera DVD:n istället. Håller alltså med samtliga föregående talare. Spela in är svaret.

30-nånting sa...

Californication är grymt bra. Du får bara inte missa den!!!

The Girl Least Likely To sa...

Tack för alla omtänksamma tips! En inspelningsbar DVD ligger på önskelistan, även om det finns en viss old school-charm i videoband. Jag var VHS-drottningen när jag bodde hemma, spelade in ALLT. Kan fortfarande längta efter alla gamla korniga videoinspelningar av Twin Peaks, Mitt så kallade liv, Livet kan börja och andra lovely 90-talsserier.

Anonym sa...

"Köpa dvd-boxar"? Smaka på den här: jag tittar fortfarande på tv-serier, ett avsnitt i veckan, på min tjock-tv. Och gillar det. "Å, det är måndag - trist men det betyder West wing" (föreställ dig att det är 2002), jag tycker det är mys.
Men okej. Jag har faktiskt en dvd där man kan spela in på hårddisken. Jag gillar tv men det blir ohållbart att schemalägga mitt liv efter tv-tablåer.

The Girl Least Likely To sa...

Åh, tack, Anonym, nu känner jag mig inte helt mossig längre! Jag tycker också att det finns en charm i att följa TV-serie via just TV, ett avsnitt i veckan. Det är så jag gör med Lost t ex, och jag hade gladeligen sett Californication ett avsnitt i taget om det inte var way past my bedtime.

Martina sa...

Ah, jag tänker mig tillbaks till det glada(?) nittiotalet och en annan serie med David Duchovny i huvudrollen: Arkiv X, som jag följde slaviskt ända tills Mulder försvann (sen var den inte lika bra längre).

Jag har tänkt se Californication men glömt bort att den började idag, så tack för påminnelsen.

The Girl Least Likely To sa...

Mulder kom tillbaka i säsong åtta! Återuppstod från de döda tillsammans med min favvoskurk Alex Krycek i mitten av säsongen ungefär. Sedan försvann han igen så fort hans och Scullys son fötts och återvände inte förrän i allra sista avsnittet på sista säsongen. Du MÅSTE se säsong åtta och nio! Visserligen är Mulder inte med så mycket, men Scully, Doggett och Reyes går inte heller av för hackor.

/X-Philen som har alla säsonger på DVD :)

Martina sa...

Jag såg lite grann av säsong 8, men hade nog lessnat lite vid det laget (efter den väldigt tråkiga to-be-continued/alien conspiracy-säsongen, var det säsong 7? 6?). Har så smått börjat se om hela serien dock, jag har laddat hem de första avsnitten av säsong 1.

madde sa...

Alltså att ladda ner säsong 1 av californication är så enkelt att även en teknisk analfabet klarar av det. Och det är värt att ladda ner för avsnitten är så korta och så underhållande att man vill se hela serien på en gång.

Masha sa...

anonym: men du, om man verkligen är up to date och laddar ner tv-serier dagen efter de har sänts i usa blir det typ samma sak! en gång i veckan... på en slimmad macbook men ändå! lika fint för det.

helena: haha nu var du nog lite för snäll. du vet vad vi tycker när människor säger "jag gillade arkiv x i början men sedan spårade det ur och jag slutade titta" ARGHHH x-files är bäst bäst bäst!

jag hoppas att någon kanal köper in pushing daisies snart. du måste se den!

The Girl Least Likely To sa...

Masha: Haha, jag vet. Jag vill vara snäll mot mina fellow boknördar. :)

Är jättepepp på Pushing Daisies! Undrar om jag inte läste någonstans att SVT köpt in den? Eller så drömde jag det. Känns som en SVT-serie iaf: samma time slot som SFU, kanske? Åååh, saknar SFU!

anna sa...

Har också för mig att SVT har köpt in pushing diasies och att den ska visas någon gång i vår (men antagligen blir det väl för sent som vanligt :))

Klas-Göran sa...

Du kan ju skaffa ett tv-kort till datorn och koppla sen till tv-n. Då kan du spela in programmen på datorn.