måndag 28 januari 2008

Ernst-Hugo + skräck = sant



Min älskade make, som delar min förkärlek till allt skräckligt (hade ni trott något annat?), meddelade nyss att han köpt Riket på DVD för 69 kronor. I love! Har faktiskt bara sett brottsstycken av Lars von Triers mästerliga sjukhusserie, i alldeles för späd ålder. Minns bara mörka korridorer, diffusa obehagskänslor, och så Ernst-Hugos "DANSKJÄVLAR!". Långt senare såg jag ett par avsnitt av Stephen Kings remake Kingdom Hospital som... inte var bra. Kan du stava till "vansinnesprojekt", Stevie-Boy? Eller "Sisyfosarbete", kanske? Att göra en remake på Riket känns ungefär lika nödvändigt som att göra en remake på Twin Peaks.

(En Twin Peaks-remake? Seriöst, blodet fryser till is av blotta tanken.)

Mer tips i kategorin Ernst-Hugo + skräckstämning:



Vansinnigt underhållande episodskräckisar av Tales from the Crypt- och Alfred Hitchcock Presents-snitt, med Ernst-Hugo som The Crypt Keeper/Alfred Hitchcock. Av de fyra avsnitten gillade jag nog Mikael Håfström-regisserade "Dödsängeln" och supermorbida "Kött" bäst, men samtliga små episoder har sin charm. Serien visades första gången på Canal+ 1997, men jag har vaga minnen av att den även gått på SVT en sensommar. Någon som kan backa upp det?

11 kommentarer:

ka sa...

a! Riget! Mah dahling wofe och jag marathonkollar med jämna mellanrum. Lillebror är en självskriven favorit och återkommer i mina drömmar året runt...

ks sa...

wife, såklart, men det fattar ni väl?

Erika sa...

Jag håller med! Varför ska amerikanerna alltid göra remakes på europeiska filmer? Särskilt när originalet är perfekt som det är... Känner de inte till begreppet subtitles?
Riket utan Ernst Hugo Järegård måste verkligen suga.

Helena sa...

Erika: Tydligen inte. Det kanske är för jobbigt att läsa...?

Usch, nu blev jag uppriktigt rädd över möjligheten till en Twin Peaks-remake.

Pernilla sa...

Ja Riket var ju verkligen fantastiskt bra, fram tills de sista avsnitten då det bara spårade ut totalt. blev ganska besviken..

Piratdrottningen Alwilda sa...

Usch, remaken var verkligen så dålig att jag nästan börjar panikgråta av ångest bara jag blir påmind om den ... Jag har funderat på om man inte borde tänka ut något sorts straff åt folk som vanhelgar andras verk så där vidrigt. Brrrrrr.

Marika sa...

Är det den där ett avsnitt handlar om någon som tror att bananer innehåller ormar? I så fall har den nog gått på SVT ja.

The Girl Least Likely To sa...

Marika: Ja, precis. :)

Erika sa...

Jag tror inte att det är någon risk för en Twin Peaks-remake av den enkla orsaken att originalet är amerikanskt! Europa kommer garanterat inte göra någon egen version, och det vore för bisarrt om den gjordes om over there.

Sara sa...

Kan vi klämma ett Chock-avsnitt på filmfestvialen?

Anonym sa...

i bought in Arlanda airport the dvd "chock" an i realized that no subtitles are included. Can somebody tell me where can i find subtitles for this movie. swedish subtitles r ok. Thanks