torsdag 3 januari 2008

Engelska hårdingar att längta efter i år

Det är bara den tredje dagen på året, men bokåret 2008 ser redan ut att bli det bästa på länge. När varje Amazon-inloggning genererar ett fånleende och ytterligare en förhandsbokning börjar det bli läge att göra en liten sammanställning över några av 2008 års viktigaste boksläpp. Endast engelsk hardcover den här gången, men en svensk lista kan nog bli aktuell lite senare.

22 januari släpps, som jag tidigare berättat, Stephen Kings nya övernaturliga tegelsten, Duma Key. Kan bli lite hur som helst med tanke på Kings hit and miss-faktor, men jag gillar det jag läst om den än så länge.

Den 1 april lär bli bokvårens absoluta höjdpunkt, med redan ombloggade och -peppade hardcover-releaser av Siri Hustvedt och Jhumpa Lahiri. Ytterligare en orsak till att längta tills 1 april: en ny Joyce Carol Oates (nää?!) med den minst sagt lovande titeln Wild Nights!: Stories About the Last Days of Poe, Dickinson, Twain, James, and Hemingway går att köpa då. Är det en biografi? Roman? Utsökt vacker skenbiografi à la Blonde? Ingen blurb än, så fantasin får springa fri ett tag till. My Sister, My Love: The Intimate Story of Skyler Rampike, som den läskigt produktiva människan ger ut den 24 juni, ger dock romanvibbar. Jag är lite splittrad till Oates' notoriska överproduktivitet. Som Oates-fan jublar jag åt att alltid ha nytt material att se fram emot. Samtidigt hinner jag aldrig börja längta efter en ny Oates, och det kan jag sakna.

En vecka senare, den 8 april, kommer Certain Girls av min chick lit-favvo Jennifer Weiner. Trogna läsare får möta Good in Bed-Cannie 12 år senare, äldre, visare och (3,5 kilo) smalare.

Attention, Marian Keyes-fans! Den 17 juni återvänder Keyes för att visa var chick lit-skåpet ska stå med This Charming Man. Ingen beskrivning tillgänglig än så länge, men jag gillar Smiths-anspelningen. Såklart.

Edward och Bella-lovers, håll ut! I augusti (inget mer specifikt datum ännu) är vår väntan över. Då släpps Breaking Dawn, fjärde boken i Meyers underbara vampyrserie. Under tiden kan ni läsa Meyers första vuxenskräckis The Host som utkommer redan den 6 maj.

Tidigare efterforskningar visar att Paul Auster ska komma ut med en ny roman, Man in the Dark, någon gång under året. Nästan lika vag är den glada nyheten att fantastiska Jenny Diski ger ut en ny roman, än så länge bara kallad "New Novel/Diski" hos Amazon, den 6 november. 288 sidor är den också.

Från Arundhati Roy och Donna Tartt intet nytt, tyvärr. Och börjar det inte bli dags för en ny Anne Tyler? Vill även att Margaret Atwood ska skriva En Riktig Roman igen. Mytologiska utsvävningar och novellsamlingar i all ära, men jag saknar roman-Margaret.

Inga kommentarer: