onsdag 30 januari 2008

"En vinnande häxbrygd av feghet och gemyt"

Nej, jag tror inte att det faktiskt är Ebbas mamma som kommenterar det här inlägget om Ebbas oförklarliga aversion mot min kändiscrush Chris Isaak. Ett: tvivlar starkt på att Ebbas mamma, som ju tillhör arbetarklassen eftersom hon jobbar så mycket, har tid att följa och kommentera bloggar. Två: tvivlar nästan ännu starkare på att mamma von Sydow kan formulera meningar som "en vinnande häxbrygd av feghet och gemyt". "Ebbas mamma", vem du än är, jag gillar din stilistiska förmåga! När Morrissey stämdes av Mike Joyce och Andy Rourke för uteblivna royalties kallade en domare honom "devious, truculent and unreliable". Moz kontrade med att tacka domaren för att ha gett honom en klockren albumtitel. Nu undrar jag om inte "en vinnande häxbrygd av feghet och gemyt" skulle vara en vinnande tagline?

6 kommentarer:

Lena sa...

Man blev ju nästan avundsjuk på "Ebbas mammas" språkbegåvning, tänk och kunna komma på dessa meningar. Endast i sömnen skulle dom landa på mina läppar.

camilla sa...

Jag tvivlar dessutom på att Ebbas riktiga mamma skulle ha skrivit ordet "medelmåttighetskomplex"...:)

Jakob sa...

...eller att fru von Sydow skulle använda uttrycket "duh". Men tanken att hon skulle sitta och scanna bloggar efter nedsättande inlägg om hennes dotter och med aggressiv modersinstinkt brutalt slå ner på dem är onekligen kul!

Martina sa...

Helt orelaterat till ämnet: du som Lovecraft-fantast kanske har hört att det ryktas om att "At the Mountains of Madness" kommer som film 2010? Guillermo del Toro ska regissera.

Helena sa...

Martina: Nej, det har jag inte hört! Himmel vad roligt! You've made my day!

Helena sa...

Underbart :)