måndag 14 januari 2008

Döden döden döden



Ett stycke memento mori i kubik i form av årets Augustvinnare Carl-Henning Wijkmarks Stundande natten är på väg hem till mig as we speak. Ska bli intressant att läsa; det låter onekligen som en bok för mig. Stillsamt, sparsmakat och insiktsfullt om döden, ja tack. (Har jag nämnt att jag lider av dödsskräck och använder fiktioner som terapi?) Den andra memento mori-boken, Fjärilen i min hjärna av Anders Paulrud, är försenad från förlaget - på grund av stor efterfrågan, gissar jag. Just nu ligger Paulruds sista (usch, det är så sorgligt!) roman på 10e plats över Adlibris' mest sålda böcker. Döden säljer; ett jävligt krasst uttalande, men så är det ju. Någon som hunnit läsa Fjärilen i min hjärna ännu? Egentligen ska den ju inte komma ut förrän den 18 januari, men jag har noterat att Adlibris ofta säljer i synnerhet svenska böcker långt före det officiella publiceringsdatumet. Förra sommaren lade jag mina gothsvarta klor på Carina Rydbergs fantastiska, überläskiga Den som vässar vargens tänder flera veckor i förväg. Ur led är tiden osv, men jag har i alla fall inget emot att Adlibris allt som oftast ligger ett par steg före.

2 kommentarer:

E sa...

Så här har jag fått för mig att det ligger till med böcker och släppdatum:

Datumen som förlagen anger är oftast bara "första-recensions-datum". (Före den dagen "får" tidningarna inte recensera dem.) Böckerna kommer vanigen ett par veckor tidigare till affärerna (både fysiska och webb) så att handlarna ska hinna få upp böckerna innan recensionerna publiceras.

The Girl Least Likely To sa...

Bra teori, E! Jag har tänkt i ungefär samma banor, dvs att tidningarnas recensioner skulle ha något med det angivna datumet.