måndag 7 januari 2008

Dagens impulsköp



Jag är vansinnigt svag för Merri Viks Wahlströms-serie om befriande ocoola och ständigt intrasslade Lotta, har varit det ända sedan mamma plockade fram sina lådor med gamla flickböcker och gjorde en regnig sommar till en av mina bästa någonsin. Med mammas imponerande samling som utgångspunkt har jag sprungit på antikvariat, finkammat internetbokhandlar och loppisar för att göra min Lottasamling komplett. Jag trodde att jag lyckats med mitt mission i och med Visst är det konstigt, Lotta, Det ordnar sig, Lotta och fristående Liselott, Lottas dotter, men en titt på den här ambitiösa Lotta-sidan visar att jag trodde fel. Det finns en bok efter Det ordnar sig, Lotta: Helt otroligt, Lotta. Visserligen blir Lotta i gammal anrik Anne på Grönkulla-tradition trist och hemmafrupräktig efter giftemålet med Paul, men nörden i mig måste givetvis ha en komplett, kronologiskt riktig samling. Alltså lade jag in en beställning hos Internetbokhandeln - ett hett tips för andra Lotta-fans i behov av att komplettera samlingen! - och le voilà, mitt uppdrag är slutfört. Det åttiotalsdoftande omslaget och Ester Ringnér-Lundgrens höga ålder då hon skrev Helt otroligt, Lotta är lite illavarslande; en del av charmen med Lotta-böckerna är att de är så tydligt förankrade i 60-talet, med snygga omslag och roliga tidsdokument, och Ester/Merri klarade inte av att beskriva Lotta i brytpunkten mellan 70- och 80-tal utan att förlora fräschören och låta lika bakåtsträvande som Agatha Christie i sina sista deckare. Oh well. Som sagt: en äkta nörd gotta do what en äkta nörd gotta do, om ni ursäktar tokanglicismen.

13 kommentarer:

fru mju sa...

hehe, jag har en Kitty-samling på vinden och så gick jag och fick pojkar! får väl ge den åt brorsdottern när hon blir äldre, har inte hjärta att sälja den.

The Girl Least Likely To sa...

Hehe, min Kitty- och Lotta-samling står prydligt uppradade i mitt gästrum. Insåg att jag skulle längta för mycket efter dem om de bodde på vinden.

Lisa sa...

Haha, jag älskar också alla gamla flickböcker även om de ofta är totalt politiskt inkorrekta. Sherry Ames är min favvo ...

Anonym sa...

CHERRY Ames heter hon ju! Vilket var extra fiffigt då hon hade körsbärsröda kinder som stränga överläkare aldrig trodde på inte var sminkade, utan beordrade henne att gå och tvätta... Hon var min stora barndomsälskling också, ooo vad jag ville bli sjuksköterska!
Men nej, hon håller dessvärre inte för 2000-talet. Å andra sidan höll hon inte ens för 1970-talet så man kanske kan sticka böckerna i händerna på små barn i alla fall?

Piratdrottningen Alwilda sa...

Och sedan finns det ju "Liselotte, Lottas dotter" också (efter "Helt otroligt, Lotta")! :-D

/Ett annat gammalt Lottafan (som egentligen faktiskt heter Liselotte, men som alltid kallats för Lotta. När jag inte är ute och sjörövar på nätet då förstås. ;-D)

The Girl Least Likely To sa...

Jepp, den har jag också. Minns hur glad jag blev när Liselotte, Lottas dotter fanns i en bokhandel i Mariehamn (tror jag) men jag minns också besvikelsen. Åttioåriga tanter ska nog inte skriva om sextonåringar.

Pysseltanten sa...

Åh, att läsa om Lotta-serien från början till slut var mitt nostalgiprojekt förra året! Snoka lite i min bokblogg, jag har skrivit en del om Lotta där - under etiketten nostalgi... ;-)

Piratdrottningen Alwilda sa...

Jag vet, den var helt horribel. Samlade de inte skräp .. eller nåt?
Men ändå. Snacka om nördlycka när Lotta döpte sin dotter till Liselotte. :-p Som jag! Yaaay! (Jag vet, jag ältar. Jag ska sluta. Nu.)(Men lite coolt är det allt. Så länge man inte råkar läsa själva boken då förstås.)

The Girl Least Likely To sa...

Pysseltanten: I know! :) Det var faktiskt dina nostalgiinlägg som fick mig att klicka vidare till Lotta-sajten. Känn dig stolt, hehe.

cassiopeia81 sa...

Vi tycks vara många lottanördar... :)

Det var ju inte bara Merri/Ester som tacklade av med åren, utan även Heidi Lindgren som gjorde de härliga omslagen! Helt otroligt, Lotta! har ju omslag av en annan tecknare, och jag tycker inte att det ens kommer i närheten av att ge lottakänsla. Dessutom är Lottas klänning osannolikt kort.

The Girl Least Likely To sa...

Cassipeia81: Det var min första tanke också. Osannolikt kort klänning! Begreppet "muskort" hoppar ofrånkomligt upp i skallen... nej, usch, så klär sig inte Lotta i min värld.

Men ja, de tidiga Heidi-omslagen är verkligen superfina. Vilket omslag är din favorit? Jag gillar nog "Skärp dig, Lotta" bäst. Otroligt fint omslag.

cassiopeia81 sa...

Hm, det där var en knepig fråga. Jag har mängder av favoriter, och i många fall vet jag inte om det är på estetiska grunder jag gillar dem eller om det bara rör sig om en stark betingning... Ta Bra gissat, lotta!, t.ex, som var den första lottabok jag läste.

Jag gillar händelsefyllda omslag, typ Det är Lotta förstås! och Vilken vals, Lotta!. Däremot gillar jag inte alls Lotta slår till, men så misstänker jag också att det är något skumt med just detta omslag. Granska det närmare - det ser inte ut som Heidi Lindgrens vanliga tecknarstil, och delar av det ser ut att vara kopierade från omslaget till Ja se Lotta!.

Sen gillar jag Vilken tur, Lotta! också, men det kan vara mest för att jag är svag för Lottas klädkombination. Läste någonstans att Heidi Lindgren hade ett förflutet som modeteckare, och det kan ju förklara varför Lotta ofta har så snygga kläder.

Marika sa...

Är det ö.h.t. en klänning hon har på sig? Det ser mer ut som en T-shirt, eller kanske ett nattlinne.