måndag 7 januari 2008

Dagens impulsköp II

PAULRUD, ANDERS: FJÄRILEN I MIN HJÄRNA
WIJKMARK, CARL-HENNING: STUNDANDE NATTEN

Bäst att ha pappersnäsdukarna redo redan nu. Huvva vad dåligt jag kommer att må, särskilt av Paulruds bok, men mina läsimpulser är obevekliga. Två nattsvarta berättelser om döden för varje glättig flickbok.

Någon annan som tänkt läsa Fjärilen i min hjärna? Egentligen är den alldeles för close to home för mig, jag tänker på ett bleknande fotografi av en högt älskad släkting, avskavd till ett skelett av skitcancerns skoningslösa framfart men likväl krampaktigt hållande en cigg. Och så ultraljudsbilden av barnbarnet som Paulrud aldrig hann se. Usch, jag kommer att gråta ihjäl mig. Är jag dum som utsätter mig för det här? Visst, litteratur ska beröra, kännas, riva tag, till och med göra ont ibland, men det här kanske gör FÖR ont? Jag brukar sällan läsa verklighetsbaserade böcker, men är sedan tidigare förtjust i Anders Paulruds vackra språkbehandling. Kanske är den värd en massa tårar och smärtsamma minnesbilder?

4 kommentarer:

Ann-Sofie sa...

Jag kommer att läsa den. Dels för att det är Paulrud, dels för att jag - liksom du - är nära innehållet. Beställt på adlibris idag.

ela sa...

Jo jag ska också läsa den. Kan liksom inte låta bli. Trots tårar osv.

The Girl Least Likely To sa...

Otroligt fin recension i dagens DN. Jag ser - faktiskt - fram emot att läsa. Tror att den, trots det sorgliga innehållet, är en vacker läsupplevelse.

Märkligt att den gick att beställa hos Adlibris redan nu? Egentligen släpps den inte förrän den 18 januari. Det där börjar iofs bli standard hos Adlibris - flera gånger har jag kunnat köpa böcker som officiellt sett inte finns ute ännu. Märkligt, som sagt, men jag klagar inte. Hell no.

ela sa...

Det där har jag också upptäckt. Har hänt mig mer än en gång på Adlibris. Men som sagt, det är absolut inget jag klagar över! :)