måndag 14 januari 2008

Checklista inför biblioteksbesök

Jag har ju tidigare lovat att 2008 ska bli året då jag, som fick bli utsläpad med milt våld när biblioteket stängde klockan 19 när jag var en lite mer kortväxt men ändå lika stor abibliofob, ska bli en flitig biblioteksbesökare igen. Dels av ekonomiska och utrymmesmässiga skäl - jag vågar knappt tänka på alla olästa böcker jag har i (de oklanderligt sorterade) bokhyllorna - men kanske främst därför att jag tycker att bibliotek är en så genomsympatisk och underbar företeelse. Gratis läsupplevelser till alla, oavsett klass, kön, ålder och etnicitet, kan det bli mer demokratiskt än så? I think not. Jag känner hur ett hyllningstal till biblioteken bubblar upp inom mig, men jag väljer att kväsa det. I alla fall just nu. Istället tänkte jag meddela att torsdag blir dagen då jag återigen blir med lånekort. Varför först då?, frågar ni i kör. Jo, mina små lammungar, det ska jag berätta för er. Det är därför att det är först då mitt lilla bibliotek har kvällsöppet. Jag är spänd som ett barn på julaftons morgon, slår upp böcker jag vill läsa i Opac 5.0, drar mig till minnes lukterna, ljudet av sidor som vänds, de snälla bibliotekarierna. Kommer det att vara lika magiskt som jag minns det, eller är jag så blind av nostalgi att jag inte kan se klart? Vi får se på torsdag.

Under tiden: här är de böcker jag vill låna och som åtminstone i dag finns inne på mitt bibliotek. Nästan alla mina önskeböcker har hamnat på min lista via andra bokbloggare, vilket känns jättekul. Innan jag började bokblogga var jag totalt insnöad på anglosaxisk litteratur, medan svensk och nordisk litteratur med ett par undantag var som ett stort svart kunskapshål. Det senaste året har min litterära diet blivit betydligt mer allsidig, och jag är övertygad om att jag åtminstone delvis har mina bokmaliga bloggkompisar att tacka för det. Så, tack, bokmaliga bloggkompisar!

Min (ytterst preliminära) "att låna"-lista

- Rädslans geografi av Anja Snellman (Tack Lisa!)
- Bikupesång av Frode Grytten. (Tack, Johanna L, Bokhoras Norge-ambassadör tillika Murakami-fantast!) Mitt förstahandsval, Gryttens hitintills enda roman Sommaren är inte att lita på, finns tyvärr inte i min kommun, så det får bli ett senare projekt. Är otroligt pepp på att läsa Bikupesång, mycket tack vare att jag utlovats Morrissey-anspelningar. Ja, jag är så lätt att få omkull.
- Mörkrets mästare : skräcklitteraturen genom tiderna av Rickard Berghorn och Annika Johansson (Tack Martina!)
- Avund av Kathryn Harrison (Tack Saga för att du påminde mig om hur mycket jag saknat Kathryn Harrison!) Vi får väl se om jag klarar av att läsa Harrison i översättning - hey, jag har ett mångårigt rykte om att vara för snobbig för att befatta mig med engelsk-svenska översättningar att tänka på! Dock läste jag Kyssen på svenska när den kom, och jag har för mig att översättningen var helt okej. Vi får se det här som ett experiment.
- Balen och Höstflugorna av Irène Némirovsky (Tack Ka och Caroline!) Jag kanske lånar Storm över Frankrike också, förresten; såg att den också fanns på Trollbäckens bibliotek. Ni ser ju att Årets Biblo-utnämningen var tokmotiverad.

Och så några böcker jag snokat rätt på av mig själv:

- Ge sig hän av Pia Tafdrup såg jag på Akademibokhandeln på Kungsholmen härom dagen, drogs till omslaget och gillade baksidestexten.
- Har någon sett mig någon annanstans? av Beate Grimsrud - en av de Augustnominerade romaner det varit relativt tyst om. Jag är väldigt svag för Beate Grimsrud, så det här kan bara bli bra.

Death by books: snart är det ett faktum.

5 kommentarer:

Saga sa...

Jag var så här (måttar mellan tummen och pekfingret) nära att ta med mig Rädslans geografi till bokbytet. (Också en dubblett av en favorit.)

Bokhore-Caroline sa...

Åh vilken härlig lista!

"Rädlslans geografi" är en sådan bok som jag tryckte på min mamma för att jag tyckte så mkt om den, men hon hatade o kunde inte läsa ut. (Dessvärre hamnade jag då i trotsåldern och sade: 'jag kommer inte läsa Blonde förrän du läser ut Snellman!')

Läs absolut Storm över Frankrike! Åh den är helt fantastisk!

The Girl Least Likely To sa...

Saga, du skulle ha litat på dina instinkter. :)

Carro: läste du recensionen av nyöversatt Irène-bok i dagens DN? Jag läste till morgonkaffet och kom osökt att tänka på dig.

Bokomaten.. sa...

Jag ser fram emot att få läsa om ditt återbesök på biblioteket. Lycka till! Ibland tycker jag själv att "biblan" blivit lite tråkig och lite för modern (hu, nu blir jag väl hängd av alla gamla kursare) och att en del av det mysiga försvunnit.. Principen är ju dock den samma.. gratis, gratis, gratis!:)

Bokhore-Caroline sa...

Oh yes, det blir nya Némirovsky för hela slanten så småningom!