tisdag 15 januari 2008

Charlie är en liten pärla

Några av mina favoritpassager i Margareta Subers Charlie, liten, kanske onödigt flyktig för oss som gillar karaktärsfördjupningar och whiplashframkallande tjockisböcker, men naggande god:

"Deras lunch var redan framdukad vid bästa bordet i ett litet rum utåt havet. De stora fönstren släppte in sältan i luften och vågskvalpet till dem. Det luktade kåda, fuktigt duktyg och stekt fågel, det var en aptitlig atmosfär att slå sig ned i."

"Närmaste verkligheten: gröna trädvalv omkring tennisplanen, som lyser rödbrun mellan vita linjer. Nunna i kanariegul jacka slänger upp racketen i en otränad serve, Martin, guldbrun i huden och vitklädd, springer efter en boll. På andra sidan nätet Sara lätt framåtböjd, beredd att ta emot Nunnas oberäkneliga boll. Allt detta finns till en sekund."


Visst är det vackert? Jag är barnsligt svag för romaner som utspelar sig på badorter: Bonjour Tristesse, Tender Is the Night och det inledande kapitlet i Rebecca när berättarjaget träffar Max de Vinter, Agatha Christies Evil under the Sun... listan kan göras lång över fantastiska romaner i badortsmiljö. Nu kan jag lägga Charlie till den listan, även om den, liksom de böcker jag listat, är så mycket mer än bara en badortsskildring. Likväl: är man atmosfärsknarkare kan vikten av en dramaturgiskt och stämningsmässigt tacksam miljö där personer från olika bakgrunder möts på ett naturligt sätt. Och visst ligger det en omisstaglig air av glamour över gamla badorter? Jag associerar till tjusiga medelålders damer i turban, hedonistiskt strandliv med cocktails före lunch, Zelda Fitzgerald, draperade baddräkter, galouise-cigaretter med silvermunstycke, old school-glamour. Oh ja, badortsskildringar är underbara!

En mer utförlig recension av Charlie kommer senare.

10 kommentarer:

masha sa...

off topic men coolt:

cthulhu balloon!

The Girl Least Likely To sa...

OMG! Måste ha! Tack för info!

Ylva sa...

Jag är också ett stort fan av badortsmiljöer! Bonjour Tristess är antagligen min favorit (och vilken himla bra roman det är!) Men det måste vara lite vintage. Solhattar med vida brätten, luftiga ljusa byxor och linnekostymer är ett måste.

Lisa sa...

Som sagt, jag MÅSTE läsa om Charlie. Tack för att du fick mig att inse det!

ka sa...

Läst Happy Sally på stridsbergska?

The Girl Least Likely To sa...

Ka: Så klart! :)

ka sa...

Tänkte att det kanske var en överflödig fråga, men iaf... :)
Där, och i Drömfakulteten, kan vi snacka salt och hav!

Sonja sa...

Jag läste om Charlie på din blogg (som jag för övrigt hittade till nyligen och gillar skarpt!), och blev nyfiken på den. Så jag gick till bibblan och lånade och läste i helgen. Tack för tipset! Fint skriven liten bok. Och faktiskt kändes läsningen väldigt mycket Bonjour Tristesse, det slog mig också. Lite samma känsla också, förutom temat då.

The Girl Least Likely To sa...

Sonja: Vad roligt att du hittade Charlie via min blogg, och att du gillar den! Jag håller med, det är lite samma känsla som i Bonjour Tristesse. Älskar badortsromaner!

Sara sa...

Kul att den gick hem! :)