söndag 13 januari 2008

Bokbytesrapport

Är precis hemkommen från bokbytet, med väsentligt tyngre börda än vad jag hade på vägen dit. Förutom några smärre besvikelser (pulsen höjdes och snålvattnet rann till när jag spottade Envy av Kathryn Harrison och Bebådelsen av Mare Kandre bland bokhögarna, men ack ve, snabba fellow bokhoror med lägre startnummer hann före) är jag väldigt nöjd med min lilla (?) bokhög. Vi börjar med de böcker jag bytte in:



Från vänster: Dårskaper i Brooklyn, som jag givetvis äger på originalspråk, av Paul Auster, Nineteen Minutes av Jodi Picoult, Shopaholic and Baby av Sophie Kinsella, The Divide av Nicholas Evans, Cigarettflickan av Carol Wolper, Lämna inga spår av Hannah Nyala, Amberville av Tim Davys och Jaktsäsong av Mats Strandberg. Den sistnämnda hade jag i två ex, ett egenhändigt inköpt och ett som följde med decembernumret av Hennes. Vill bara understryka det ifall Mats skulle råka läsa det här och bli ledsen. Jaktsäsong är det mest underhållande och välskrivna man kan läsa i den annars rätt torftiga genren svensk chick lit. Helt klart en bok att hålla fast vid - fast kanske inte i två identiska exemplar.

Nu till böckerna jag bytte till mig:



Innan du somnar av Linn Ullman, Storlek 37 av Denise Rudberg (lugn, vi kommer till det), Tystnad och eko av Sun Axelsson, Stor av Caroline Giertz, Retribution av Jilliane Hoffman, Lazy Ways to Make a Living av Agibail Bosanko, Öde av Christine Falkenland, Sunglasses after Dark av Nancy A. Collins, Hjärtljud av Jens Christian Grøndahl, förra årets Augustvinnare Svinalängorna av Susanna Alakoski, Händelser av vatten av Kerstin Ekman, Trekant av Mian Lodalen och så - djupt andetag - Matilde av Denise Rudberg. Jo, ni läste rätt. Jag plockade på mig två (2!) Denise Rudberg-romaner. Visserligen alldeles mot slutet av bokbytet, då alla första, andra, tredje och tiondehandsval valts ut, men ändå. Det är ju inte direkt någon hemlighet att Denise Rudberg inte tillhör mina favoritförfattare, och då uttrycker jag mig väldigt diplomatiskt. Jag har kastat böcker tvärs genom rummet, svurit över tryckfel, språkfel, ihåliga intriger och kass dialog, hatbloggat mig till magkatarr. Ändå kan jag inte hålla mig borta. Jag börjar misstänka att jag har ett komplicerat hatkärleksförhållande till Denise Rudbergs romaner. Eller går det gamla ordspråket "håll dina vänner nära och dina fiender närmare" att applicera på litteratur?

Anyhoo, bortsett från rudbergskan tycker jag att jag bytte till mig flera fynd. Ser särskilt fram emot att läsa Alakoski, Grøndahl, vampyrboken (som vann Bram Stoker Award 1990 och har ett oemotståndligt pulpsnyggt omslag) och Axelsson. Öde och Händelser vid vatten har jag redan läst, men jag är mycket nöjd med att ha uppgraderat dem till "äga"-status. Särskilt Öde. Christine Falkenland ÄR den mest begåvade prosaisten vi har i Sverige just nu, och Falkenland-oskulder gör klokt i att investera i 4 x prosa som utkommer senare i vår.

Tack, kära bokhoror och värdinnan Lisa för en fantastiskt trevlig eftermiddag! En sann bokhora kan aldrig få för många böcker. Nu ska jag ägna mig åt lite bokkategorisering - givetvis efter konstens alla regler, med hänsyn till såväl namn, kronologi, genre och språk. Det finns vissa indikationer på att min kategoriseringsmani börjar gå för långt. Uppmärksamma bokbytare kunde observera mig sortera om Denise Rudberg-hörnan* så att böckerna skulle ligga i kronologiskt riktig ordning.

* Denise Rudberg-hörnan var rätt stor, vilket väl kan tolkas som ett sundhetstecken?

11 kommentarer:

Bokhore-Caroline sa...

Och jag är så himla nöjd över att jag fick gå hem med Evans "The Divide"!

Sara sa...

Var förresten Amberville något att läsa? Jag känner mig rätt opepp...

Mårthen sa...

Jag har lite problem med det där med bokkategoriseringen i bokhyllan. Min hylla är nämligen så beskaffad att vissa hyllplan är så låga att de bara rymmer pocket, medan andra rymmer större böcker, som oftast inbundna böcker är. Frågan är då om det är okej att splittra en författare när man har både pocket och inbundna, eller om man då borde ställa även pocketboken bland de högre böckerna. Hur skulle du ha gjort?

Jenny sa...

Jag gillar också Falkenland väldigt mycket. Så mycket att jag nyligen lämnade in en c-uppsats om tematiken i tre av hennes romaner, däribland "Öde".

Jag hittade henne förresten på facebook och skrev en liten hälsning där. Tydligen håller hon på med en roman för tillfället.

Måste tacka för tipset "Ut ur skuggan" av Kolterjahn, som jag läste ut i förrgår. Mycket bra.

Anonym sa...

Åh, förresten... Håller på och läser "Kyssen" av Kathryn Harrison just nu. Dock ger den mig rätt mycket obehagskänslor. Antar att du läst den...?

The Girl Least Likely To sa...

Carro: Den är riktigt trevlig, faktiskt. Särskilt om man är en sucker för Montanas vildmark. Vilket jag är - jag skyller på "Kitty och vildmarksmysteriet".

Sara: Du känner dig opepp med all rätt. Jag läste bara några sidor, sen fick det vara.

Mårthen: Jag skiljer på inbundna böcker och pocketböcker, så ja, jag hade splittrat. Dels finns det som sagt en del hyllplan där man inte får plats med inbundet, dels ser det snyggare ut. Jag kör på bokhandelskategorisering all the way: inbundet för sig, engelska för sig, svenska för sig, skönlitteratur för sig, fiction för sig, deckare för sig, osv... och så givetvis sorterat i bokstavsordning och inbördes kronologisk ordning i respektive kategori.

Jenny: Bra ämnesval! Jag har lekt med tanken att försöka bli Facebook-kompis med Christine Falkenland, men är rädd för att bli dissad. Fast hon verkar ju snäll. Och åh, vilken bra nyhet att hon skriver på en ny roman!

Anonym: Kyssen var min första Kathryn Harrison. Den är djupt obehaglig, men också mästerligt skriven.

Lise sa...

Mårthen, jag skriver till dig här: Jag har prövat båda sätten, först hade jag pocket och inbundet av samma författare tillsammans i bokhyllan men nu har jag en smal pockethylla överst i bokhyllorna, på det sättet känns det som man får plats med mer böcker..! ;)

Hans Persson sa...

Sunglasses After Dark (och dess efterföljare) minns jag som några av de skojigare böckerna ur min splatterperiod.

Saga sa...

Jag skäms nästan över att jag lade beslag på Envy mitt framför nosen på dig och att du inte fick min Bebådelsen i stället.

The Girl Least Likely To sa...

Saga: Ingen fara, jag kommer köpa Envy ändå. Väldigt okarakteristiskt av mig att inte köpa en ny Harrison på en gång. Hoppas du gillar den!

PS: Bebådelsen hade suttit fint, ja! Respekt till din boksamling, exklusive Pelzer-böckerna dårå. ;)

ka sa...

Å, jag blev så till mig för det du sade om The Kiss igår. Kollade Haninges och Stockholms bibliotekskataloger men ingenstans fanns den (på engelska)! Det ser ut som att jag måste handla lite här. Skönt att det är en relativt gammal bok, jag är trött på nyhetshetsen, i vilken jag såväl känner igen mig själv, i låntagarnas lystna ögon. "Är den ny?" "Nej." "Ja, då får det vara."