söndag 13 januari 2008

Bokbytepackning

Jag håller på och rekar bokhyllorna inför Bokhorornas tredje bokbyte i dag klockan 14. Samtidigt läser jag Majgull Axelssons DN-krönika (som tyvärr inte finns på nätet) om att rensa upp i boksamlingen och oj, vad jag känner igen mig! Jag har liksom Majgull extremt svårt för att göra mig av med böcker, rationaliserar och nostalgirantar så fort det blir tal om att rensa bland Läslusens bokklubbsval anno 1991 eller kanske förpassa åtminstone en av alla otaliga Maria Lang-utgåvor till vinden. Vet jag däremot att mina lästa böcker kommer till ett kärleksfullt och bokhorigt hem, att fler människor kan roas/uppröras/engageras av böcker jag inte kommer att läsa om... ja, då är det en helt annan sak. Alltså är bokbytardagar ett idealiskt tillfälle att rensa i boksamlingen och, som bonus, få plocka med sig nya, roliga läsupplevelser. Bokbytesrapport, med listor över de böcker jag bytte in respektive till mig, kommer senare i dag.

Ses vi på bokbytet?

2 kommentarer:

Pysseltanten sa...

Om inte det där bokbytet hade ägt rum så förtvivlat ocentralt, så hade jag gärna varit med... ;-)

Martina sa...

Pysseltanten: jag kan säga detsamma =).