tisdag 1 januari 2008

Bilddagbok från New York (del II)

"On the morning in question, 18 September 1982, I left the apartment somewhere between 9.30 and 10 o'clock. My wife and I lived in the Cobble Hill section of Brooklyn, midway between Brooklyn Heights and Carroll Gardens. I usually went north on my walks, but that morning I headed south, turning right when I came to Court Street and continuing on for six or seven blocks."

(Oracle Night - Paul Auster)

Lite Brooklyn Heights-bilder innan jag återvänder till mitt gryt. Jag SKA köpa ett hus där - i Brooklyn Heights, that is, inte mitt gryt - ungefär samtidigt som jag installerar mig i slottet där Pride and Prejudice spelades in. De pittoreska husen, närheten till vattnet, Manhattans skyline i relief, så nära men ändå så långt bort, boklådorna, vetskapen om att någonstans i närheten sitter Paul och Siri och redigerar sina senaste alster... Well, nu är nog Siri klar med sin senaste roman (wee!) men jag hoppas innerligt att Paul har något nytt på gång. Amazon.com says no, men man vet ju aldrig. Vågar man hoppas på en formtopp efter ett par smärre besvikelser? Inte för att varken The Brooklyn Follies eller Travels in the Scriptorium var dåliga, men de kändes lite som ett smak- och doftlöst Paul Auster®-destillat; alla element finns där, men det griper inte tag på samma sätt som, säg, Leviathan, Moon Palace eller Oracle Night.

Hur som helst. Brooklyn Heights var det. Vi tog tunnelbanan från Times Square och hoppade av vid Christopher Street, men det finns säkert andra sätt att ta sig dit.











UPPDATERAT: Sök och du skall finna. Enligt en pålitlig Auster-hemsida ska en ny roman med titeln Man in the Dark komma ut under 2008. Ingenting hos Amazon än, dock. Bokåret blir bara bättre och bättre!

2 kommentarer:

elin sa...

fucking hallelujah!

Maggie sa...

AVUNDSJUK!