onsdag 5 december 2007

Åttiotalsnostalgi på flaska



Okej, jag inser att shoppingrapporter från Rusta ligger ganska långt ifrån den här bloggens devis "mest litteratur och popkultur", men jag bara måste anknyta till
ett rätt gammalt inlägg om åttiotalsnostalgi och Jane Hellen-schampo. Nu för tiden kan nämligen en nostalgiskt lagd person med faiblesse för småkitschiga skönhetsprodukter överdosera på Jane Hellen-produkter på Rusta! Jag köpte schampo, balsam, duschkräm, body lotion och hårspray, så nu kan jag dofta högkoncentrerat 80-talsflickrum närhelst jag känner för det. Empiriska bevis talar för att det här kommer bli en försäljningssuccé. När jag var i färd med att roffa åt mig åttiotal på flaska hörde jag den här konservationen mellan en mor (i 60-årsåldern) och en dotter (thirtysomething) som stod och höll var sin flaska Jane Hellen-schampo bredvid mig:

Dottern [med något borderline-religiöst i rösten]: Åh, så här luktade jag hela cykelsemestern på Gotland, kommer du ihåg, mamma?
Mamman [inte helt oförtjust själv]: Ja, gud ja, det var väl då du ramlade och slog upp knät? Precis så luktade du!

Som hämtat ur en reklamfilm, non? Åttiotalsnostalgi: can't beat the feeling.

PS: Visst är originalförpackningen och de två killarna som helt lyriskt sniffar henne i håret roligare?

6 kommentarer:

Jessica på sapere aude sa...

Men visst går detta under popkultur? Det tycker jag absolut. Om jag sniffar på schampot så kan jag säkert ur minnet rabbla det blandband jag lyssnade på då. Så en trigger för pop, en del av pop!

Ylva sa...

Etiketten med de sniffande killarna är helt klart roligare. Jag minns till och med deras fula frisyrer...
Jag tror att du är lite för ung för att minnas äppel- och hallonschampot som fanns under det tidiga 80-talet? Jag minns hur handduken blev missfärgad av hallonschampot, till min mammas stora förtret. Jag tror att äppelschampot överlevde längre än hallonditot i affärshyllorna. På etiketten var det en tjej med en krans (!) av knallgröna äpplen i håret.
Fast min största favorit och också ett slags skönhetsideal är timotejreklamen! Blond fräsch kvinna med vita spetskläder...ack! Kan det bli bättre?

Jessica på sapere aude sa...

Åh, jag minns både äppel- och Timotejflaskorna. Äppelschampot var ju helt ljuvligt. Timotej också (detta var före Astma- och allergiförbundet, N.B.).

The Girl Least Likely To sa...

Timotejflickan kommer jag ihåg, men det är nog någon slags popkulturellt odlad efterkonstruktion, för jag var riktigt, riktigt liten under Timotejs storhetstid. Har såklart läst om fenomenet - och Timotejtjejen som den skandinaviska fräschbruden personifierad - senare. Hallon- och äppelschampot var nog före min tid, ja. :)

Anonym sa...

Jag kör med Jane Hallen och blir så nostalgisk så...Men jag skulle vilja att de tog in de andra dofterna som fanns med...Anna39

Anonym sa...

Minns att A-L-L-A använde åppelschampot samt Timotejschampot när vi gick i högstadiet-matchade perfekt med kläderna......Tror att tjejen i Timotejreklamen är död.....Blev mördad av en pojkvän ...