onsdag 12 december 2007

Startrapport: The Wishbones



Det kan väl inte ha undgått någon regelbunden läsare av denna blogg att jag hittat en ny favoritförfattare att lägga till min redan digra lista över samtida amerikanska prosaister. Hos Tom Perrotta hittar man flera av mina favvoelement: New Jersey, förortsskildringar, ömsint satir, popkulturell koll, high school-årens permanenta skador på själen, nerdekade fd quarterbacks som fortfarande identifierar sig själva med sina high school-jag, humor, en genomgående känsla av skärpa och insikt.... listan fortsätter. Nu har jag påbörjat min tredje Perrotta: The Wishbones och kan med glädje konstatera att han inte är ett one hit wonder - eller two hit wonder, om vi nu ska gå in på petitesser. Om The Abstinence Teacher och Little Children påminner om en mer svartsynt Tom Wolfe eller, på andra sidan spektrat och särskilt relevant med tanke på Garden state-skildringarna, en mer uppsluppen Rick Moody är det snarare Nick Hornby jag kommer att tänka på när jag läser The Wishbones. Tänk er en High Fidelity i Bruce Springsteen-land, där Championship Vinyl ersatts av bröllopssångare i hyrd smoking som framför tveksamma 70-talscovers på syltor längs New Jersey Turnpike. Huvudpersonen Dave är liksom High Fidelity-Rob en förvuxen tonåring som angstar över huruvida det går att kombinera musiknörderier och slackerliv med äktenskap. Tilltalet är mjukare än i Little Children, svärtan mindre påtaglig, dramatiken nedskruvad, men humorn och de skarpa personporträtten känns igen. Me likey. Nu återstår tre Perrotta-böcker, och eftersom jag helt saknar självbehärskning och närmar mig ett nytt lovande författarskap med samma subtilitet som en hetsätare närmar sig ett överfyllt kakfat spår jag att jag kommer ha betat av samtliga innan 2007 blir 2008. Här är de:

- Bad Haircut: Stories from the Seventies (1994)
- Election (1998, och ja, det är förlagan till filmen där Reese Witherspoon gör en lysande insats som bindgalen elevrådsordföraraspirant - ni måste se den om ni inte redan gjort det!)
- Joe College (2000)

Strand Bookstore, here I come.

Inga kommentarer: