måndag 3 december 2007

Startrapport: Learning to Swim av Clare Chambers



Äntligen läser jag Lisa Jewell- och Johanna L-hypade Learning to Swim. Resan från mental anteckning till faktiskt läsande har varit lång; ni, mina kära fellow bokknarkare, vet ju själva hur vissa böcker prenumererar på "att läsa"-listan i månader och år till förmån för andra, mer brådskande "att läsa"-ärenden. De här stackars åsidosatta böckerna kan vara hur välskrivna, intressanta och trevliga som helst, men av någon anledning tycks det alltid finnas andra, mer pockande läsupplevelser att ta hänsyn till.

Hur som helst. Learning to Swim är en oerhört sympatisk roman: en fyndig (egentligen hatord, men pga tidsbrist får det funka), rolig och rörande (annat hatord, gud jag får skärpa mig) uppväxtsskildring där varje sida är en stillsam njutning, just för att allt är så himla trevligt och sympatiskt. Myslitt! Jag längtar hem till läsfåtöljen och har fått mig en tankeställare om det där med mentala läslistor och prioritet. Ibland är det ju just det sympatiska, småtrevliga och läsarvänliga man vill ha.

Någon som läst mer av Clare Chambers? Tydligen ska inte hennes andra romaner vara i samma klass, or so I'm told. Trist i så fall, för när jag upptäckt en ny författare vill jag nästan alltid läsa åtminstone ett till verk. Nu när jag tänker på det har jag nog väldigt få litterära one hit wonders i min bokhylla. En bok av en läst och gillad författare blir två, och tre och i vissa fall (Joyce Carol Oates, Stephen King, Paul Auster, Maria Lang, Agatha Christie... listan fortsätter) hela hyllrader. Men så är jag också dumlojal när det gäller gamla beprövade kort. Ack ja.

Inga kommentarer: