fredag 14 december 2007

Sista bokbeställningen före jul?





CDON.com lockade med rabatt eftersom jag - citat - "är en av våra bästa kunder" (I bet you say that to all the girls...) och då säger det sig självt att jag var tvungen att slå till. Det blev två böcker jag velat läsa länge, länge, och lite mellandagsfluff. Ser särskilt fram emot att kontrastläsa Bitterfittan och Shopaholic and Baby. Hmm, undrar var jag kommer att finna den oförställda, oglamourösa sanningen om moderskapets baksidor...?

7 kommentarer:

Ylva sa...

Bitterfittan är bra, även om jag inte riktigt inser hennes problem men Foer är fullkomligt underbar och briljant och finstämd! Kinsella? Varför, Helena, varför?

The Girl Least Likely To sa...

Därför att ibland behöver man lite rosa fluff. Seriöst, vem vill äta nyttigt, bra och balanserat hela livet? Det går att applicera på litteratur. I sin genre tycker jag att Kinsella är helt okej. Inte lika snarky och välformulerad somm Jennifer Weiner (som hade Oates som creative writing-lärare på Princeton), men eoner bättre än Rudberg och de svenska kopiorna. Och som sagt: ibland känner jag för lite mind candy.

Ylva sa...

Jo det klart, alla har vi våra guilty pleasures, eller non guilty... (Jag tror det är Kinsella omslagen som gör mig avskräckt!) Jag hyser själv en svag längtan efter en Lisa jewell, hon skriver rätt smart för sin genre, tycker jag.

The Girl Least Likely To sa...

Jag gillar också Lisa Jewell - hon skriver som sagt smart och roligt och tipsar dessutom om jättebra böcker på sin hemsida. Det är nog en avgörande skillnad mellan svensk och anglosaxisk chicklit: många (inte alla) av de brittiska och amerikanska chicklit-författarna är oerhört litterärt bevandrade, har en litteraturvetenskaplig utbildning och läser massor - och inte bara chick lit. Vad läser Denise Rudberg egentligen?

(Guuud, jag såg tio minuter på Det Där Programmet i torsdags och skriver under på allt du skrev häromveckan.)

cassiopeia81 sa...

Haha, jag fick också höra av cdon att jag hör till deras bästa kunder. Vet inte om jag ska bli smickrad eller förfärad... :) Men åh, tänk vilken superbt bra kund jag skulle bli hos cdon om de började sälja böcker här i Finland också.

The Girl Least Likely To sa...

Cassipeia81: Så de säljer inte böcker på CDON i Finland? Det borde de börja med. Utbudet är inte lika bra som till exempel hos Adlibris, men de har väldigt schyssta priser och ofta rea på relativt färska engelska pocketböcker.

cassiopeia81 sa...

Nej, de gör ju inte det. Jag tycker att det är synd, för när man en gång ska betala postavgiften kunde man ju lika gärna slänga med lite böcker också.

(Det är btw jag som är Ika, och som också bloggar på konsonantmylla OCH som blir tokig på bloggers kommentarsfunktion som har så mycket åsikter om vem jag ska utge mig för att vara.)