söndag 30 december 2007

Shoppingfacit från NY



Här är alla mina shoppingfynd från NY, fint uppradade i hotellfönstret. Från övre raden till vänster och nedåt: 20th Century Ghosts av Joe Hill i snygg inbunden utgåva med gammaldags sträva blad, The Portable Dorothy Parker - bästa NY-fyndet! Jag nästan skrek av lycka när jag upptäckte den på Shakespeare & Co. Har länge velat bekanta mig bättre med the fabulous Ms Parker, och den här jättevolymen med otroligt snyggt omslag känns som en perfekt utgångspunkt. Sedan har vi The Ghost Writer av Philip Roth, som en introduktion till Nathan Zuckerman-böckerna i allmänhet och nyligen utkomna, Ghost Writer-besläktade Exit Ghost i synnerhet. Bredvid Roth står Two Girls, Fat and Thin av Mary Gaitskill, vars Veronica om vänskapen mellan en livstrött, sjuklig fd it-girl och en HIV-smittad kvinna i New York är bland det mest drabbande jag läst på åratal. Har hört mycket bra även om Two Girls..., så jag hoppas på favorit i repris. Sedan har vi en bok jag faktiskt skäms över att jag ännu inte läst: The Painted Veil av W. Somerset Maugham. Jag är ett stort fan av Maughams noveller, och med tanke på att The Painted Veil innehåller såväl kolera- som 20-talselement ska det mycket till för att jag inte ska älska den. Nästa bokfynd är Don't Look Now, en novellsamling av underskattade Daphne Du Maurier där titelnovellen, som filmatiserats med Donald Sutherland och Julie Christie, är den mest kända. Sedan har vi två böcker av min feelgood-drottning of choice, Oprah-favoriten Elizabeth Berg som skriver varm, mänsklig och rolig klimakterilitt av bästa slag.

Nedre raden: Neptune City av ljuvliga Nicole Atkins, som känns som en Neko Case från New Jersey, eller chanteusen som David Lynch glömde att rekrytera till Twin Peaks. Det är blått, bombastiskt och atmosfäriskt, och Atkins' beslöjade alt doftar sena kvällar på inrökta Jersey-syltor, svunna tider och, som sagt, Lynch. Sedan har vi decembernumret av New Yorker, och vilket nummer! Vad sägs om en hitintills opublicerad novell av Jhumpa Lahiri, ett långt reportage om Raymond Carver och allmänt fantastiska artiklar med litterärt tema? Går det att prenumerera på New Yorker utan att ruinera sig? I så fall önskar jag mig en prenumeration i försenad julklapp. På tal om läsvärda tidningar: varför kan inga svenska tidskrifter skriva nöjesjournalistik med hjärna, hjärta och humor, som Entertainment Weekly? I numret jag köpte summeras nöjesåret 2007, inklusive bokåret, och jag fick flera tips att lägga till min önskelista. Bloggar mer om det senare. Ja, och så var jag uppenbarligen sist i hela världen med att upptäcka Feist.

Inte med på bilden:



En Pinhead-docka! Kommer att göra sig fint i min lilla skräckhörna. Nu vill jag ha en mjukis-Cthulhu att ställa vid min Lovecraft-samling och gärna en Pennywise the Clown i miniformat till King-samlingen.



Senaste Clean-parfymen är den bästa hittills. Jag går omkring och sniffar förtjust på mig själv hela tiden.

Mina tre Heathrow-fynd, redan ombloggade Agatha Christie-biografin och Me and Mr Darcy samt senaste Maura Isles-deckaren The Bone Garden av Tess "Nya Patricia Cornwell, fast bra" Gerritsen, är inte heller med på bilden.

Mycket nöjd med mina inköp!

6 kommentarer:

Anonym sa...

mkt trevlig bokkollektion! särskilt dorothy parker, the painted veil och don't look now!

från en som upptäckte Feist för en hel vecka sen. Kom igen!!!

camilla
http://lasdagboken.blogdns.com

elin sa...

åhåhåå! jag fick för tre dagar sen reda på att min pojkvän köpt två nyc-biljetter i juni till oss i julklapp, och nu har jag hämtat mig från chocken och hoppas du har lite sköna litteratur-relaterade tips. framför allt: var bor paul auster?

The Girl Least Likely To sa...

Elin: Vilken snäll pojkvän du har! Jag ska dela med mig av litteraturrelaterade NY-tips här på bloggen framöver, lovar. Kan ju börja med att berätta att Paul Auster bor i Brooklyn Heights.

Ylva sa...

Vilka bra köp, vilka fynd du gjort, speciellt gällande de böcker Camilla nämner!
Och Clean är underbar. Själv är jag slav under Fresh Cotton och blir kär i mig själv när jag har den på mig.

Spectatia sa...

Härlig utsikt, både utanför och innanför fönsterrutan! Skönt att se att Philip är med, och Painted Veil är jättebra.

Amoroso- Nu vill jag sjunga dig milda sånger sa...

Vad härligt med nya inköp! Den där parfymen luktar såååååå gott.