torsdag 20 december 2007

Om chick lit och att sparka in lite fler öppna dörrar

Sista arbetsdagen 2007! Känner mig käck och peppig i dag, hejaklacksledare-i-highschool-film-peppig. Jag läste Shopaholic and Baby på bussen i morse, den passade mitt nya, fram till i morse okända sinnestillstånd alldeles utmärkt. Egentligen finns det väl något djupt tragiskt i Becky Brandons (née Bloomwood) karaktär, allt det där ändlösa shoppandet, hur hon hela tiden känner sig osäker inför sin yuppie-makes kyligt vackra överklass-exflickvänner. (Hej, Bridget Jones!) Överlag är det trist att alla chicklit-hjältinnor, förutom ett övertrasserat bankkonto och en benägenhet att göra bort sig stup i kvarten, definieras av sin osäkerhet. I så fall tar jag mycket hellre Plum Sykes' och Candace Bushnells überamerikanska "go getter"-attityd, även om den är påklistrad och i längden rätt tröttsam. Allra bäst gillar jag Jennifer Weiner, Joyce Carol Oates' gamla skrivarkurselev på Princeton som är självironisk utan att bli självförminskande. I vår - den 8 april enligt Amazon - släpps Certain Girls, uppföljaren till Weiners uppmärksammade debutroman Good in Bed. Jag har redan förhandsbokat. Chick lit som inte förolämpar läsarens intelligens och självkänsla är närmast att betrakta som rariteter, tyvärr. Varför? Det känns som om det borde skrivas magisteruppsatser om det här. Hmm, det HAR nog skrivits magisteruppsatser om det här, nu när jag tänker på det.

8 kommentarer:

Bokhore-Caroline sa...

Hej hej. Åh jag gick liksom och smågnolade på v t jobbet imorse. Mkt främmande känsla. Hsh - har läst en Weiner, den var så där, inte riktigt min grej, men nu när du säger det, när man drabbas ngt slags sug efter chick lit - då är det Weiner man skall satsa på esom hennes kvinnliga karaktärer inte är sådana deprimerande mesar. (Även männen är mänskliga, när jag tänker efter.)

Bon voyage!

Anna sa...

Jag vill slå ett slag för Melissa Bank när det gäller chick lit. Eller, man kan diskutera om hon verkligen hör hemma i den genren men det är så hon marknadsförs. Hur som helst, "Flickors handbok till jag och fiske" och "Drömstället" är båda riktigt läsvärda och faktiskt inte alls förutsägbara. Livet kan bli bra även utan drömprinsen!

Anna sa...

Förlåt, "...jakt och fiske" ska det förstås vara.

The Girl Least Likely To sa...

Caroline: Mmm, exakt, Weiners karaktärer är mänskliga, och kvinnorna rediga och smarta. I like!

Anna: Melissa Bank är en annan favorit och, som du säger, en välkommen påminnelse om att livet kan bli bra även utan drömprinsen. Nu när jag tänker på saken påminner Bank och Weiner lite om varandra - östkust, flashbacks till uppväxten, drömprinsen är inte något slags självändamål. Interesting!

Kajsa sa...

Har du provat att läsa Emma Forrest? Det borde väl räknas som chick lit? Jag tycker att hon skriver roliga böcker även om det inte är, så att säga, rocket science.

The Girl Least Likely To sa...

Kajsa: Nope, har aldrig läst något av Emma Forest, men ska definitivt kolla upp. Ibland är man ju inte så sugen på litterär rocket science utan vill bara ha lite underhållande mind candy.

Kajsa sa...

Apropå Emma Forrest, tror både Marian Keyes och Julie Burchill har blurbat henne

Ylva sa...

Ja, Melissa Bank är jättebra men jag kallar inte hennes böcker för chick lit...
Bara för att det handlar om en kvinna och boken riktar sig till kvinnor är det ju inte chick lit.
Har ni läst Joshlyn Jacksons Visst finns det gudar i Alabama? Lite lik Bank, tycker jag. Smart, rolig och inte några fjantiga osäkra fjollor i så långt ögat når.

JAG har förresten skrivit en magisteruppsats om chick lit. Jag lägger in en länk till den på min blogg nu genast.