onsdag 19 december 2007

Önskelista

Jag vill också läsa Kicki och Lasse. Någon som hunnit läsa senhöstens/vinterns mest unisont hypade roman än? Jag sparar en trojka av svenskt och hyllat - Stundande natten, Bitterfittan och Kicki och Lasse - till mellandagarna, då jag planerar att, lagom jetlaggad, ligga på soffan och knäcka nötter och tokläsa. Kanske leder det till en reviderad årsbästalista, vem vet?

Peter Kihlgård har jag förresten velat läsa ända sedan jag hörde att han skrivit en roman med titeln Du har inte rätt att inte älska mig. Jag är en sucker för vackra titlar.

Mer önskelitteratur: Sommaren är inte att lita på av Frode Grytten, som gav Johanna L Murakami-vibbar, och Bikupesång av samma författare eftersom den ska innehålla en novell med Morrissey-tema. Vad mer? The Overlook, Michael Connellys senaste Boschdeckare, har precis kommit ut i pocket - såld till kvinnan som blir knäsvag av hårdkokta beskrivningar av Hollywood Hills i nattskrud. Stephen Kings senaste tegelsten Duma Key som utkommer i början av januari har jag redan satt på bevakning hos Adlibris. Hit eller miss? King är ju notoriskt ojämn, men jag känner mig hoppfull. Fjolårets Lisey's Story bevisade att King är långt ifrån uträknad, och gav oss en mognare, mer eftertänksam skräckkung mer intresserad av frågeställningar kring den egna dödligheten och författares slutgiltiga arv till omvärlden än skrämseltaktik. Jag hoppas att han fortsätter i samma stil med Duma Key, och Amazon-blurben låter lovande:

"Six months after a crane crushes his pickup truck and his body self-made millionaire Edgar Freemantle launches into a new life. His wife asked for a divorce after he stabbed her with a plastic knife and tried to strangle her one-handed (he lost his arm and for a time his rational brain in the accident). He divides his wealth into four equal parts for his wife, his two daughters, himself and leaves Minnesota for Duma Key, a stunningly beautiful, eerily remote stretch of the Florida coast where he has rented a house. All of the land on Duma Key, and the few houses, are owned by Elizabeth Eastlake, an octogenarian whose tragic and mysterious past unfolds perilously. When Edgar begins to paint, his formidable talent seems to come from someplace outside him, and the paintings, many of them, have a power that cannot be controlled. Soon the ghosts of Elizabeth's childhood return, and the damage of which they are capable is truly terrifying. Like Lisey's Story, this is a novel about the tenacity of love and the perils of creativity. Its supernatural elements will have King fans reeling."

The Dead Zone möter Lisey's Story, någon?

12 kommentarer:

Hans Persson sa...

Liseys berättelse tyckte jag inte var så väldigt imponerande. Inte direkt dålig heller, men en mellan-King.

The Girl Least Likely To sa...

Jag tyckte väldigt mycket om Lisey's Story - helt klart Kings bästa sedan Bag of Bones, om du frågar mig. Den innehöll flera av mina favoritelement från King-land: författare, fiktioner, att förlora en närstående... hmm, nämnde jag hur mycket jag gillar Bag of Bones? :) Enligt King själv är Lisey's Story det bästa han skrivit. SÅ bra är den inte enligt mig, men helt klart något av det bättre han skrivit på senare år. In my humble opinion, alltså.

Vilka senare (säg slutet på 90-talet och framåt) böcker av King har du gillat bäst?

Anonym sa...

Hej!

Letar med ljus och lykta efter någon som spelat Into my arms på sitt kyrkobröllop och hittade din blogg. Min pojkvän ÄLSKAR låten och vill så gärna att våra vänner spelar den vid vigseln. Jag tycker också att den är underbar, men är lite rädd att prästen ska tycka den är förfärlig. Hur ställde sig er präst till den? Skulle bli så glad om du ville svara.

The Girl Least Likely To sa...

Hej Anonym, vad kul att du hittade hit! Vi var också lite oroliga över att vår präst skulle lägga in veto mot Into My Arms - jag menar, en låt vars första rad lyder "I don't believe in an interventionist God" kanske inte rimmar så väl med kyrkbröllop. :) Som tur är hade vi en väldigt mänsklig och modern präst, och vi hade en bra diskussion kring Nick Caves avsikter med texten och fick grönt ljus. Cave själv är ju troende och har t om skrivit förordet till en nyutgåva av Nya Testamentet, och den andra raden i Into My Arms lyder ju, som du säkert vet, "but I know, darling, that you do". Ytterst sett är det egentligen en vansinnigt vacker kärlekssång, och sådana - ofta helt utan religiösa grubblerier - spelas ju på vart och vartannat kyrkbröllop. Jag tycker att ni ska göra som vi och prata med prästen. Lycka till, och berätta gärna om hur det går!

Jakob sa...

Kihlgård sbok heter ju "Du har inte rätt att INTE älska mig". Ännu bättre titel - och en väldigt bra bok!

Anonym sa...

"not a BOAT in sight" - komiskt!

ang. kihlgård har jag tyvärr blivit besviken på alla jag läst hittills, men var beredd att förlåta p.g.a. 'du har inte rätt att'...-titeln. omslaget är också jättefint på den. brukar vara med på Åhléns 19-kronors-pocket-reor

camilla
http://lasdagboken.blogdns.com

The Girl Least Likely To sa...

Jakob: Just det! D'OH!

Hans Persson sa...

Vilka senare (säg slutet på 90-talet och framåt) böcker av King har du gillat bäst?

The Green Mile: mycket bra
Bag of Bones: inte läst
Storm of the Century: inte läst
The Girl who Loved Tom Gordon: bra
Hearts in Atlantis: mycket bra
Blood and Smoke: inte läst
Riding the Bullet: inte läst
On Writing: mycket bra
Secret Windows: rätt bra
The Plant: bra, så långt den är publicerad
Dreamcatcher: inte läst
L.T.'s Theory of Pets: inte läst
Black House: inte läst
Everything's Eventual: inte läst
From a Buick 8: halvdan
Faithful: inte läst (om baseball)
The Colorado Kid: bra
Cell: rätt bra
Lisey's Story: halvdan
Blaze: inte läst
diverse Dark Tower-delar: inte läst efter #3

Therese sa...

Kicki och Lasse är bra! Liksom, väldigt fin och välskriven och känslig, och fantastiskt rolig på sina ställen, men otroligt deprimerande (jag är iofs hyperkänslig)... Väldigt mycket vardag och ta sig igenom jobbiga grejer i livet tillsammans. Hm, det låter ju vackert nu när jag skriver det, och det är det ju, eh, jag är lite kluven. Men klart bra bok. Jag tror att Peter Kihlgård är oerhört sympatisk.

The Girl Least Likely To sa...

Therese: Det där med mycket vardag är det som hindrat mig från att köpa den på en gång. Jag är hyperkänslig - inte för deprimerande saker, det går jag snarare igång på, haha, men för vardagsskildringar, diskbänksrealism, social misär, jämngrå vällingsmet. Jag skyller på alla 70-talsbarnböcker som fanns på mitt dagis. :) Men jag tror också att Peter Kihlgård är oerhört sympatisk, och jag ska inte låta min vardagsfobi hindra mig.

Hans Persson: Imponerande sammanställning. Jag gör likadant:

The Green Mile: faktiskt inte läst.
Bag of Bones: underbar, en av Kings 5 bästa!
Storm of the Century: inte läst, men TV-filmen var lite skönt b:ig.
The Girl who Loved Tom Gordon: helt okej
Hearts in Atlantis: mycket bra här med.
Blood and Smoke: det är novellsamlingen där några av berättelserna från Everything Is Eventual dyker upp, va? Inte fått tag på.
Riding the Bullet: finns med i Everything Is Eventual också. Har läst, den var lite kul.
On Writing: jättebra!
Secret Window, Secret Garden: finns med i 4 Past Midnight, där jag gillade "The Library Policeman" bäst.
The Plant: det är e-novellen, va? Inte läst.
Dreamcatcher: inte läst - avskräckt av filmen. :(
L.T.'s Theory of Pets: finns med i Everything Is Eventual. Rolig! En av Kings favoriter att läsa högt vid boksigneringar och dylikt.
Black House: inte läst
Everything's Eventual: Bitvis väldigt bra, men inte lika bra som Skeleton Crew.
From a Buick 8: sådär
Faithful: inte läst (handlar om baseball)
The Colorado Kid: kul noirpastisch
Cell: väldigt underhållande och härligt matiné-gory skräckis. Ser fram emot Eli Roths filmatisering!
Lisey's Story: väldigt bra
Blaze: inget vidare
diverse Dark Tower-delar: inte läst en enda Dark Tower-bok, faktiskt.

Hans Persson sa...

Jag har åtminstone Bag of Bones och Dreamcatcher stående olästa i hyllan. Jag ska nog ta mig an någon av dem snart. Jag har ett par av de äldre King kvar också, men inte så många.

Patrik sa...

Kuriosa om Peter Kihlgård: Jag stötte på honom i en bokhandel för något år sedan, hade då just läst och älskat "Anvisningar till en far". Jag sa till Peter att jag verkligen gillade den. Då sa han: "Vad roligt! Du har gjort min dag!" Vi skildes åt och jag gick ut ur butiken. Någon minut senare känner jag en hand på axeln. Peter har sprungit ifatt mig och säger nu: "Du, jag sa fel innan, du har fan gjort min VECKA!"

Sympatisk var ordet.