tisdag 18 december 2007

New York-lektyr (i dubbel bemärkelse)



Om fyra dagar står jag vid Macy's julskyltning och tindrar med en sumostor dinerburgare i magen och ett dussin bokhandlar på "att göra"-listan. Liten parantes: i min popkulturskadade idévärld smakar alla dinerburgare som de Luke lagar till Lorelai i Gilmore Girls - en rätt befängd tanke eftersom jag inte har en aning om hur Lukes hamburgare smakar. Men ni fattar. Det börjar alltså dra ihop sig för avfärd, och eftersom min julklapp från CDON anlände föredömligt tidigt börjar jag omdefiniera min bokpackning. Varför inte fokusera på romaner med NY-anknytning? En sådan temapackning skulle kunna bestå av Jonathan Safron Foers Extremely Loud and Incredibly Close, frugan Nicole Krauss' The History of Love, ett tummat och sönderälskat ex av Paul Austers New York Trilogy eller Moon Palace, kanske även Siris What I Loved om jag - sannolikt, jag vet - skulle stöta på ett av Brooklyns litterära power couples under min fan girl-utflykt i Brooklyn Heights. Ja. Så blir det. Och Nineteen Minutes av Jodi Picoult istället för Sobril på flygplanet. På hemvägen kommer jag att sitta fånleende och gosa med alla mina fynd, så det behöver jag inte oroa mig för.

Det lutar även åt en promenad i Edith Whartons gamla kvarter. Är det normalt att planera en hel utlandsvistelse efter böcker? (Här kan ni brista ut i ett rungande "JA", tack.)

5 kommentarer:

Magix sa...

*rungande ja* :P
Jag åker till NY på nyårsdagen och tar med mig Safran Foer, de andra böckerna du nämnde har jag redan läst, Moon Palace läser jag just nu för att komma i stämning. Men sedan blir det deckare i och med solsemestern i Mexiko

Spectatia sa...

JA!

Bokhore-Caroline sa...

JA! Så klart. En av de finaste reseplaneringarna ngnsin, om du frågar mig!

The Girl Least Likely To sa...

Aw, thank you. :)

Magix: Solsemester i Mexico? Inte alls avundsjuk...

Anonym sa...

JA!