tisdag 18 december 2007

Men om man bara får välja fem böcker, då...?

Jo. Jag vet. Jag har ju redan gjort mitt (ganska volumniösa) bokslut över 2007, men jag kunde inte låta bli utmaningen att komprimera 16 - egentligen 18, eftersom jag listade Paddy Meehan-trilogin under en och samma siffra, eller, om vi ska vara petnoga typ 40, eftersom jag utifrån någon slags självbevarelsedrift och hänsyn till eventuella läsare bara listade en bråkdel av alla årets läsupplevelser - böcker till 5. För let's face it, att lista årets 18 största läsupplevelser i icke inbördes ordning är inte särskilt svårt, i alla fall inte om man som jag läser många och bra böcker. Att begränsa sig, däremot, tvingas välja ut de absoluta guldkornen från en lång parad av välskrivna, underhållande, gripande böcker... DET är en utmaning! Följaktligen hoppar jag på Malins bokfemma om årets 5 bästa lästa böcker.

1. We Need to Talk About Kevin - Lionel Shriver

Därför att jag fortfarande tänker på Eva och Kevin mer eller mindre varje dag, tre månader efter att jag läst ut den.

2. The Emperor's Children - Clare Messud

Därför att Clare Messud är allt det där som Zadie Smith så innerligt gärna vill vara, men bara lyckas leva upp till i varannan bok.

3. The Abstinence Teacher - Tom Perrotta

Därför att det här blev inkörsporten till Tom Perrotta-land, en plats jag besökt ofta och gärna i höst. Vi kan nästan tala om Tom Perrotta-hösten. (Jfr förra årets Christine Falkenland-höst.)

4. One Good Turn: A Jolly Murder Mystery - Kate Atkinson

Därför att Kate Atkinson bok efter bok bevisar att hon är ett av Storbritanniens mest intressanta och vitala författarskap. Och därför att sorgsna privatdetektiver med faiblesse för ännu sorgsnare alt country-donnor har en given plats i mitt hjärta.

5. On Trying to Keep Still - Jenny Diski

Därför att gårdagens uttalande om att jag gladeligen skulle läsa Jenny Diskis inköpslista - eller en liten redogörelse från tvättstugan, för den delen - fortfarande gäller. Damn, vad jag gillar den kvinnan!

Det här blev ju väldigt anglosaxiskt och enasida, ser jag nu. Då har jag ändå läst fler svenska romaner än på flera år, och gillat många av dem, gillat massor, men inte tillräckligt mycket för att platsa på topp 5, uppenbarligen. Jag vill ändå uppmärksamma Jessica Kolterjahn, Mara Lee och Maja Lundgren, som alla skrivit fint, viktigt och läsvärt i år. Daniel Sjölin skulle förmodligen ha sällat sig till gänget om jag hunnit läsa Världens sista roman. Nästa år hoppas jag på ännu fler! Några litterärt präglade nyårslöften inför nästa år: mer svenskt, mer icke-anglosaxiskt, mer poesi, mer oprövade kort.

Vilka är de fem bästa böcker ni läst i år? Och har ni också några litterära nyårslöften att dela med er av?

7 kommentarer:

Ka sa...

Ack! Bara fem! Ja, jösses. Nog borde Atkinson finnas med även på min "vuxenboklista" - detta är ju året då jag upptäckte henne tack vare en julklapp förra året.
Jag tror jag ska bläddra igenom mina läsdagböcker för året och komprimera mina listor - både de som finns på Flaskposten och den som borde skrivas in i Gröna rummet innan årets slut.
Om jag misslyckas hänvisar jag till Ali Smith som sagt något lite nedsättande om listor...

katafon sa...

Bra lista, säger jag som bara läst en av dem (Atkinson, som nästan kom med på min också). Diski måste jag läsa mer av.

Egentligen borde man ju summera året med mer än bara fem bästa böcker. Lundgren platsar inte riktigt där, men på en "fem intressantaste" vore hon definitivt med...

Mitt nyårslöfte: 50% icke-US/UK/SE nästa år. Få se hur länge det håller.

Pi sa...

Litterära nyårslöften skall bliva min melodi. Det insåg jag när jag upptäckte hur mycket skräp jag läst i år.

Jag ska bara fundera lite på saken först.

The Girl Least Likely To sa...

Katafon: Ja, exakt, "bästa" kanske inte är den mest intressanta kategorin. Håller definitivt med om att Myggor och tigrar tillhör det mest intressanta jag läst i år. Bäst, nja. Ska nog göra några genreindelade listor också.

ka sa...

Vad de litterära nyårslöftena anbelangar önskar jag mig självdisciplin nog att välja lustläsning framför yrkesrelaterat skummande av barn- och ungdomsböcker. Det har blivit för mycket av den varan och jag ser fram emot ett år av magisk läsning.

www.mediabrus.dinstudio.se sa...

Ingen av dem har jag läst... Jag har en lista över mitt bokår 2008 som jag snart ska publicera - kanske nån annan vill va med oxå. :)

anna sa...

Mitt litterära nyårslöfte är att bara läsa böcker som jag redan äger (alltså inga adlibrisbeställningar eller låneorgier på bibliotek). Det behövs. Har 160 (det är ju nästan obscent mycket)olästa böcker hemma och det mesta är sådant jag verkligen vill läsa, men som prioriteras ner till förmån för senaste bokköpet eller bibliotekslånet. Det känns dock jätteläskigt att lova att jag inte får läsa något "nytt" alls under ett helt år (särskilt med tanke på alla bra boktips som jag får från alla bokbloggar).