onsdag 5 december 2007

Julpepp med Sherilyn!



Jag återupptar en gammal kär tradition från
The Girl Least Likely To: The Skunkdagbok Years - Sherilyn Fenn-julkalendern!

I dag är julpeppen, och peppen i allmänhet för den delen, total. Jag är En Duktig Flicka™, jobbar på och gör en mental lista över vilka jullåtar som ska få äran att komma med på min eminenta blandskiva på tema jul. Än så länge har följande låtar kvalat in:

1. "Just Like Christmas" - Low
Bjällror! Sverigekoppling! ("On our way to Stockholm it started to snow") Skör melankoli möter eufori när världens mest skönsjungande mormoner skapar indiejulmagi.

2. "Washington Square" - Chris Isaak
De bästa jullåtarna innehåller ett stråk av melankoli, och här finns det massor med blå stämningar. Mr Forever Blue, bäst på blåtonad melankoli på den här sidan graven (R.I.P. Roy Orbinson), lägger huvudet på sned och sjunger med sin allra finaste röst om en oöppnad present under julgranen och hur julen vägrar infinna sig utan Henne.

3. "All I Want For Christmas Is You" - Mariah Carey
Jaja, skratta ni, men faktum är att den här låten är emblematisk för det överdådiga amerikanska julfirandet som, om mina grannars blinkande renar är något att gå efter, börjar få allt starkare fäste även här i Sverige. Varje wailande ton andas fejksnö, glitter och En päron till farsa firar jul-dekorationer, and I love it.

4. Allt från Phil Spectors julskiva, därför att julpeppiga girl groups i pampig wall of sound-skrud går ihop med glögg och pepparkakor som Mulder och Scully, som donuts och kaffe, som Lennon och McCartney, som... ni fattar. Alla låtar är perfekta smällkarameller, men jag är särskilt svag för Crystals' självlysande tolkning av "Santa Claus Is Coming To Town". Grinchen himself skulle hamna i julstämning om han fick höra den.

Det är de givna kandidaterna so far, men jag jobbar även på att få in jultolkningar från Aimee Mann, Ron Sexsmith, Johnny Cash och så givetvis jullåten framför alla - "Fairtale of New York" med The Pogues och Kirsty McColl. Tipsa gärna om fler jullåtar; tänk alternativt och überjuligt med det där lilla blå stråket så kan det inte bli fel.

I morse tog jag en senare buss för att hinna titta på julkalendern, och jag kan inte låta bli att notera den direkta kopplingen mellan mitt soliga humör och julkalendertittandet. Kan det verkligen vara hälsosamt?

7 kommentarer:

Pi sa...

Åh... Guilty pleasures. All I want for christmas is you, fyller mina ögon med små blinkande julstjärnor, även om jag försöker att inte låtsas om det i sällskap.

Santa Baby, med Madonna gör mig till en belåtet flinande pepparkaksätare. Dock utan något som helst blått stråk, tyvärr.

Pouges är självskriven. På sjukt hög ljudnivå och hur många gånger som helst. Hela december.

The Girl Least Likely To sa...

Pi: Oh, "Santa Baby" med Madonna hade jag helt glömt bort! Yep, kliniskt fri från blå stråk, men detsamma kan ju sägas om "All I Want for Christmas Is You"...

Och ja, "Fairytale of New York" i mitt hjärta foreva and eva! Så sjukt tragiskt med Kirsty McColl. :(

Kajsa sa...

Jag röstar för att du tar med Donna and Blitzen med Badly drawn boy. Lite stråkar, lite bjällror och en ljuv stämma.

Jessica på sapere aude sa...

Åh, men glöm inte Tom Waits Christmas Card From A Hooker In Minneapolis!

Och så tycker jag ju att Elvis Blue christmas är fantastisk. Klassisk, och jo, det blå finns onekligen där.

Annars dålig på jullåtar. Lyssnade för några år sedan på en reggaeinspirerad julskiva (Med titlar som Santa Claus is ska-ing into town). Inte en av mina bästa stunder ;-)

The Girl Least Likely To sa...

Kajsa: Åh ja, Donna & Blitzen ska garanterat med.

Jessica: Den med, så klart. :) Neko Case har gjort en riktigt fin cover på den, by the way!

Ida A sa...

"Christmas day" av Dido, blått med lite folkviseton.

Och om man kisar lite så kan ju faktiskt "All I want for Christmas" ses som ett antikomersialistiskt statement. Men det är kanske att ta bort tjusningen ;).

"The Stowaway" är en ny favorit för i år, som på något vis påminner mig om "Fairytale....", och får mig att vilja valsa runt i rummet jag befinner mig i.
Kompositören heter Murray Gold, kommer inte ihåg vad sångerskan heter.

Ika sa...

Jag vill också tipsa om Didos Christmas Day, den är ett måste på varje julblandning jag gör. Ed Harcourt har gjort en ganska intressant version av In the Bleak Midwinter också...

För övrigt sällar jag mig till skaran som har en svaghet för Mariah Careys julhit... När det ska bakas pepparkakor är den ett måste, och alla som vill sjunger med. Det är liksom halva nöjet...

Slades Merry Xmas Everybody samt Lennons och Onos Happy Xmas (War is Over) hör också till de stående inslagen, inte minst sedan jag en jul hade nöjet att få sjunga Happy Xmas med kören.

Ika