lördag 29 december 2007

Istället för NY-blogg: YYYYYNK! (Denna gång en motiverad ynklighet)

Uuuääh, har drabbats av Sjukdomen Vars Namn Man Ej Får Yttra, ni vet den där åkomman som tack vare kvällspressen nu låter lika äcklig som den faktiskt är. Personligen misstänker jag flygplansluften; den där återanvändna luften som cirkulerar runt, runt, plockar upp det göttaste i bakterieväg för att sedan fortsätta, runt, runt. Får Captain Trips-vibbar av flygplansluften. Oavsett hur jag fått sjukdomen med det äckligaste namnet och de äckligaste symptomen är jag i alla fall nere för räkning. Kanske orkar posta lite NY-bilder senare, men just nu orkar jag knappt vända mig om i sängen utan att börja gråta. Jag blir sjuk väldigt, väldigt sällan, vi pratar fem år sedan min senaste rejäla sjuka, men när jag väl blir det är det mycket, mycket synd om mig. Oh yes.

Nu ska jag lägga mig tillrätta i sängen med Laura Thompsons biografi om Agatha Christie som jag misstänker är precis vad jag behöver i mitt ynkliga, äckliga tillstånd. Trivsam old school-britannia med fina inblickar i Christies uppväxt, och massor med referenser till hur hennes olika detektivromaner blev till. Ett litet problem bara: den är alldeles för bastant för att mina stackars darrande sparvarmar ska orka stötta. Hur göra? Sätta kuddar bakom ryggen? Ligga på mage? Konkreta tips mottages tacksamt.

9 kommentarer:

Therese sa...

Åh, stackars! Jag var precis lika äckligt sjuk innan jul, men du kan ju trösta dig lite med att det värsta antagligen är över redan - den äckliga fasen går över väldigt fort. Sedan återstår Den Stora Mattheten ett tag, men då slipper man känna sig äcklig iallafall. Krya på dig-kram! (virtuell kram funkar ju trots lätt bacillskräck)

Bokhore-Caroline sa...

Uhhh stackars, verkligen. Jag har så många horror-stories jag tänker bespara dig från, säger ist krya på dig!!

Calliope sa...

Du har mitt fulla medlidande! Jag har haft sommarvarianten av samma mysiga åkomma och var nere för räkning i en vecka...
Tycker ändå det är starkt gjort av dig att fundera på böcker; min sjuklings-underhållning sträckte sig till att ta med datorn in i sängen för att kolla på gamla avsnitt av Buffy & Angel. Bästa tipset för att läsa en tung bok i sängen är i mitt tycke att lägga sig på rygg med kuddar på bröstet som man stöttar boken på. Brukar funka fint!
Krya på dig!

M sa...

Vilket sammanträffande: Jag var också i NY över jul (mellan den 19:e och 27:e), är nu hemma igen och såååå sjuk. Har bara orkat med att publicera några ynka bilder på min blogg so far, men det kommer flera. Krya på dig!
/m

Magix sa...

Usch, vad jobbigt! Men roligt att NY var lyckat iaf, ska själv dit på nyårsdagen! Ser framemot bokinköp samtidigt som jag redan nu har svårt att gallra bort böcker ur kappsäcken; jag måste ju ha så det räcker till flygresorna och solsemsetern!

Ylva sa...

Jag tycker du ska trösta dig med att
1. en rejäl utrensning är ett utmärkt sätt att börja det nya året på (himel, det låter som att jag är en hurtig skolfröken från 1893 som förespråkar blodoglar mot alla åkommor...)
2. Titta på nyinspelningen av jane Eyre ikväll, kl. 22.00. Eller spela in och se imorgon!

Hur som helst - krya på dig!

Ylva sa...

Hihi, vilka felstavningar!
Inte "blodoglar" (bloggiglar?) utan blodiglar. Funkar på alla sjukdomar man kan föreställa sig!

fru mju sa...

har haft samma åkomma i julhelgen så jag lider med dig.
bulla upp med kuddar bakom ryggen och stöd boken mot knäna (ev en kudde mellan där också) - den boken väckte mitt intresse, du återkommer väl med kommentarer??
krya på dig

The Girl Least Likely To sa...

Tack för alla uppiggande ord! Therese, Den Stora Mattheten har redan uppstått tror jag. Frågan är om inte den är nästan lika hemsk som äckelsjukan? Känner mig ungefär lika pigg som en 99-åring, helt darrig och skakig. Virtuell kram på dig också!

Tack allihop för värdefulla tips om hur man ska gå tillväga med läsandet. Har faktiskt knappt läst en rad det senaste dygnet, bara sovit och ynkat mig. Nu tror jag dock att jag är redo igen, börjar få rejäl abstinens.

Fru Mju, klart jag återkommer med recension!