söndag 30 december 2007

Flickan och sjukdomen, uppdatering

Har sovit 14 timmar i sträck och känner mig lite som huvudpersonen i Paul Austers Oracle Night som på gammalmansdarriga ben stapplar sig fram i en värld som känns smått surrealistisk. De senaste 48 timmarna har jag levt helt utan kaffe, fast föda och litteratur - en bisarr tillvaro, let me tell you. Eller, helt litteraturfri har den inte varit: orkade i alla fall läsa 26 sidor i Alexandra Potters Me and Mr Darcy. Jag är ju ständigt på jakt efter intelligent, gärna litterärt färgad underhållningslitteratur, och jag gillade verkligen Potters tidigare roman, Be Careful What You Wish For. Smart, rappt, roligt och sympatiskt. It ain't rocket science, men nog så gulligt och underhållande, och i mitt post-kräksjuka, allmänt darriga tillstånd är det nog ungefär vad jag bör rikta in mig på. Me and Mr Darcy är allt det där, plus litterära konnotationer. Huvudpersonen är föreståndare för en liten mysig bokhandel i New York och har problem med att träffa män eftersom hon ständigt mäter dem mot Mr Darcy. (Här måste jag bara säga: jag sympatiserar! Jag missade flera års dejtande för att alla potentiella pojkvänner bleknade bredvid Henry Winter, Sherlock Holmes och Agent Cooper.) När hon av en slump får nys om en resa i Jane Austens fotspår packar hon omedelbart resväskan full med böcker - återigen, sååå sympatiskt! - i hopp om att verkligheten ska överträffa fiktionen. Som sagt, jag har bara mäktat med 26 sidor än så länge - den här sjukdomen gör mig sinnessvag - men än så länge är det väldigt trevligt. Läs en mer fullständig recension hos Calliope.

Inga kommentarer: