fredag 14 december 2007

Edward och Bella - snart på en biograf nära dig

Vi är många bokbloggare som kärat ner oss i Stephenie Meyers romantiska skräckromaner - egentligen riktade till ungdomar, men minst lika läsvärda för fullvuxna vampyrfantaster - om den sirlige gentlemannavampyren Edward och synnerligen dödliga Bella, och nu kommer snart filmatiseringen av Twilight, den första romanen i serien. För regin står glädjande nog Thirteen-regissören Catherine Hardwicke - bara det ett faktum som talar för att det här blir en seriös och kvalitativ produktion, yay! Som Bella, den Brontë-älskande, världsfrånvända highschool-tjejen som föredrar att hänga med vampyrer och varulvar, får vi se 17-åriga Kristen Stewart, kanske mest känd som Jodie Fosters dotter i Panic Room och aktuell i Sean Penns Into the Wild (som jag måste se). Robert Pattinson, aka Cedric Diggory i Harry Potter and the Goblet of Fire har precis blivit castad som Edward. Inspelningen börjar i februari och biopremiär blir det redan i december 2008, om man ska tro IMDB.

Bella?



Edward?



Några spontana reaktioner, helt baserade på tio minuters (okej då, tjugo minuters... eller en halvtimmes, om vi ska vara petiga) bildgooglande: bra att man valt att casta skådespelare i rätt ålder. Inget Bevvan-syndrom, alltså. Skönt, också, att man inte valt en konventionellt snygg fräschbrud att spela Bella! I samtliga filmer jag sett med Kristen Stewart - alla två, Panic Room och underskattade thrillern Cold Creek Manor - har hon en skönt avig och småsur framtoning som jag tror kan fungera perfekt i gestaltningen av Bella. Dessutom påminner hon en hel del om den mentala bild jag hade av Bella när jag läste böckerna. Robert Pattinson som Edward - återigen, helt och hållet grundat på ytliga observationer - kan nog också bli bra. Nu väntar jag på att resten av ensemblen ska bli offentliggjord. Några sistaminuten-önskningar om rollbesättning? Stephenie Meyer själv vill se John C Reilly som Bellas pappa; jag skriver gärna under på den önskningen. När det gäller Jacob, Alice, Rosalie och de andra yngre karaktärerna känner jag att jag har alldeles för dålig koll på dagens teen-skådisar för att kunna uttala mig. Jag lever liksom fortfarande i en värld där Philip Seymour Hoffman är tillräckligt ung för att kunna spela Bunny i filmatiseringen av The Secret History.

Läs mer här och här.

6 kommentarer:

http://amaranthine.bloggspot.se sa...

Eftersom jag är helt emot filmatiseringen av Twilight (och alla andra filmatiseringar av mina favoritböcker) så tycker jag inte om valen. Krista kan passa som Bella, men eftersom jag ser Edward som något närmast överjordiskt så går det inte att hitta en skådespelare som både har utseendet och djupet att spela honom. (Min uppfattning, dock har jag ju nästan konverterat till den nya religionen Edwardismen).

Jag förstår inte varför de måste göra en film av en bok som gavs ut för mindre än 5 år sedan? Kan de inte vänta några år innan de börjar planera nästa steg? Midnight Sun kommer förmodligen inte ut förrän 2010, och efter det kan de väl släppa filmen?

Jag är otroligt pessimistisk idag.

Martina sa...

Hm , Philip Seymour Hoffman, är inte han rätt... gammal?

The Girl Least Likely To sa...

Martina: Haha, jo. My point exactly. :)

Sara sa...

Det här är ju lite oroväckande förstås...

http://www.imdb.com/title/tt0762121/

The Girl Least Likely To sa...

Sara: Just det, hon gjorde den där konstiga bibelfilmen med en gravid Keisha Castle-Hughes som Maria. Lite oroväckande kanske. Å andra sidan är ju Stephenie Meyer själv djupt troende mormon...

Sara sa...

Iofs. Alla bitar faller på plats...