lördag 8 december 2007

Boklördag, (ännu mera) julpepp och framtidens deckare

Jag boklördagar och städar tillsammans med Phil Spector, The Ronettes, Darlene Love och The Crystals. I förra veckan stod det i DN att Phil Spectors julskiva är den enda man behöver. Jag är benägen att hålla med. På sistone har jag varit benägen att hålla med mycket som står i DN, och jag kan inte låta bli att oroa mig över mitt okritiska förhållningssätt till DN. Allt är Boklördags fel. Och adventspeppens, jag blir som jag tidigare nämnt lite småkorkad och pepparkaksloj i tider som dessa. Nu blir det lite mer okritiskt hyllande av saker jag läst i DN. Mer specifikt: artikeln om den svenska deckarens framtid i dagens Boklördag. Flera kritiker, bokhandlare, förläggare och författare tycker sig se en (ack så välbehövlig och välkommen!) glidning från blodiga slentriandeckare till mer oortodoxa spänningsromaner typ Marie Hermansson där fokus ligger på Stämning (!) och diffusa obehagskänslor och trötta medelålders poliser är portförbjudna. Samtidigt spås en (återigen: välbehövlig och välkommen) rennässans för detektivromaner av klassiskt pusseldeckarsnitt à la Stieg Trenter, HK Rönnblom och min älskade Maria Lang. Det kan tyckas märkligt och smått reaktionärt att det mest nyskapande man kan göra i deckar-Sverige 2007 är att skriva en pusseldeckare av klassiskt snitt, där stämningar, aningar och ett rikt persongalleri ersätter blod, likkavalkader och krisande poliser, men herregud, det är ju sant. Nu är frågan: när kommer den, den av mig hett eftertraktade litterära svenska pusseldeckaren? Jag väntar.

Under tiden funderar jag på att kolla upp HK Rönnblom. Någon som läst och kan tipsa om var man bör börja?

1 kommentar:

Sara sa...

Jag kan varmt rekommendera julskivan Ella Fitzgeralds "A Swinging Christmas" (the Verve). Passar mycket bra bredvid Phil "mördaren?" Spectors dito...