torsdag 6 december 2007

Bokfemma med jultema

Det kan knappast ha undgått någon att jag förvandlas till en lallande, pepparkaksfet, Ernst Kirschsteiger-tindrande julnarkoman när det börjar anas advent. Julmusik har redan avhandlats; nu har turen kommit till julrelaterad litteratur. De böcker jag listar nedan är av varierande kvalitet, från odödliga klassiker till violin- och sockervaddssmetiga historier som bara den mest energiske julfuriren kan uppskatta. Gemensamt för samtliga böcker är att de andas julstämning och alltså är perfekta att läsa i adventstider.

1. Skuggan över stenbänken av Maria Gripe



Tack, Ika för att du påminde mig om den här lilla pärlan. Maria Gripes Skuggserie är nödvändig läsning av många skäl; den atmosfäriska skildringen av julfirandet i det lite stela och tysta medelklasshemmet som väcks till liv när husan Carolin tar anställning i familjen är ett av dem.

2. A Christmas Carol av Charles Dickens



Lika omistlig som glögg i julsammanhang. Dickens ÄR jul, så är det bara. Läses lämpligen i en lagom nedsutten läsfåtölj med glögg, nötter och clementiner nära till hands.

3. A Redbird Christmas av Fannie Flagg



Okej, det är nu vi träder in i sliskigt violin- och sockervaddterritorium. Alla med latenta Ebenezer Scrooge-tendenser gör rätt i att hålla sig borta: det här är Julen i sin mest storögt tindrande och genomgoda form, om än i sydstatstappning. Historien i kort: ensam man med dödlig sjukdom åker till en liten stad i Alabama (givetvis - alla Fannie Flaggs romaner utspelar sig där) och återupptäcker livet och julen. Orsakar den lilla beskrivningen vällustskänslor eller spyreflexer? Lite av båda, va? Hur som helst finfin läsning för alla er som liksom jag totalt tappar omdömet så fort det börjar anas jul.

4. The Adventure of the Christmas Pudding - Agatha Christie



Hercule Poirot får äntligen sin gammaldags brittiska jul i lantlig herrgårdsmiljö, men den magnifika julpuddingen har knappt hunnit serveras förrän mystiken börjar tätna. Det här är en harmlös, helt oblodig mysdeckare som Christie enligt egen utsago hade väldigt roligt åt när hon skrev den. Det är minst lika roligt att läsa, särskilt om man är lagd åt det anglofila hållet och aldrig får nog av överdådiga julmiddagar i herrgårdsmiljö med stiffa majorer och dominanta hushållerskor.

5. Tragedi på en lantkyrkogård av Maria Lang

Pusseldeckare och jul är en väldigt tacksam kombination - jag misstänker att det är mysaspekterna i de båda företeelserna som gör att de går så bra ihop. I den här Lang-deckaren från 1954 firar Puck och Einar Bure jul på en västmanländsk prästgård, och stackars otursförföljda Puck stöter på ytterligare ett lik, denna gång bakom disken på en lanthandel. Hur många lik kan en privatperson ramla på egentligen? I den av mig flitigt ombloggade akademiadeckaren En skugga blott hittar hon till och med en döing i sitt eget badkar. Bortser man från sannolikhetsaspekten är det här i vilket fall som helst förstklassig underhållning, med fina inblickar i 50-talets julfirande med julotta, julklappsrim, en fluffig vit kattunge till julklapp (prydligt inslagen i paket om jag inte missminner mig, hu så hemskt!) och andra företeelser som åtminstone för mig ter sig smått exotiska.

Det var de fem titlar som liksom ropade på mig när jag satte mig ner för att författa det här inlägget, men jag vet ju att jag knappt börjat skrapa på ytan. Därför frågar jag nu er, kära läsare: vilka böcker med jultema rekommenderar ni?

6 kommentarer:

anna sa...

Min absoluta julbok, som hänger med från när jag var liten (komplett med kritstreck av min syster. åh, vad arg jag var) är Johans jul av Eva v. Zweigbergk. Det handlar om henne och hennes familjs julfirande på öfvre östermalm på 40-talet, med tidtypiska teckningar till. Fast jag egentligen inte känner igen så mycket av mitt eget julfirande, får jag enorma julkänslor av den boken.

Jenny sa...

Den första jag kommer att tänka på är "Ingen grekisk gud, precis" av Katarina Kieri. Innehåller snö, kyla, luciafirande i skolan och julklappsköpande, om jag minns rätt. Hm, jag borde ha fler på lager men det står still nu. Återkommer om det klarnar.

camilla sa...

vet inte varför, men jag tänker direkt på Adrian Mole! en tröst för alla med dysfunktionella familjer...garv

elin sa...

för mig är mellandagsläsning synonymt med gamla klassiker av jules verne. ingen direkt julanknytning kanske, men det känns fint och bra att läsa om dem med en paradis-ask brevid.

Ika sa...

Åh, det här måste jag fundera över. Eventuellt resulterar det i en eller flera bloggposter på
konsonantmylla om vad jag läst under jularna genom tiden och vad jag skulle vilja läsa om jularna om jag hade tid...

Dickens julsaga läste jag när jag var i tolvårsåldern. Det är kul att ha läst den, för det görs ju såna mängder av nyversioner av och hänvisningar till den, och jag kunde alltså redan i unga år njuta av att vara beläst och veta vem den där Scrooge var. :)

Ja, och så måste jag väl kolla upp även denna Lang-deckare eftersom den förra var så mysig.


Ika

The Girl Least Likely To sa...

Massa bra tips! Ika, vad roligt att du gillade En skugga blott.