fredag 14 december 2007

4 x Christine Falkenland



Ett boksläpp att längta efter: 4 x Prosa av Christine Falkenland. För 39 (trettionio!) ynka kronor får man fyra av hennes utsökta kortromaner, Släggan och städet, Skärvor av en sönderslagen spegel, Min skugga och Själens begär. Jag har läst och älskat de två sistnämnda, i synnerhet Min skugga - hallå, kargt bohusländskt landskap och ännu kargare själsliv, spanska sjukan, tidigt 1900-tal, livsleda och sexuell ångest, what's not to love? Däremot har jag inte lyckats få tag på de två första titlarna, så det här blir ett måsteköp för mig. Preliminärt publiceringsdatum maj 2008 enligt Adlibris. Den bästa nyheten hade givetvis varit en helt ny Falkenland, men den här volymen kommer att göra min väntan betydligt mer behaglig. Har du av någon outgrundlig anledning missat Christine Falkenland? I så fall borde 4 x Prosa vara en ypperlig utgångspunkt.

När det ändå Falkenland-lovebombas kan jag passa på att tipsa om hennes två andra romaner, Öde och Trasdockan. Båda blir dina för 39 kronor hos Adlibris; båda är obligatorisk läsning för alla som gillar vackert språk/suggestiva miljöer-kombon (bästa kombon!) och inte värjer för det nattsvarta och ångestridna.

Uppdatering! Sedan tidigare finns 4 x dikter att köpa till ett minst sagt förmånligt pris. Fastän Christine Falkenland tillhör mina absoluta favoriter i kategorin svenskt 1990- och 2000-tal har jag faktiskt aldrig läst henne som poet. Är överlag pinsamt dålig på att läsa poesi, känner nästan att "läsa mer poesi" får bli mitt nyårslöfte tillsammans med "dricka mindre kaffe" och "sluta skälla ut folk som inte ser Gilmore Girls storhet". (De två företeelserna är intimt länkade med varandra, så det kanske räcker med "dricka mindre kaffe".) Någon mer poetiskt bevandrad person som kan uttala sig om Falkenlands poesi? Om det är liknande teman och stämningar som i kortromanerna borde jag gilla.

2 kommentarer:

Kajsa sa...

Jag har bara läst de två sista Falkenlandromanerna, vilka jag tycker är helt ok. Vill också minnas att jag äger en Falkenlanddiktsamling som jag aldrig har lyckats ta mig igenom. Vad tycker du själv om hennes poesi?

The Girl Least Likely To sa...

Kajsa: Jag är pinsamt dålig på att läsa poesi, så jag måste erkänna att jag inte kan uttala mig om Falkenlands poetiska kvaliteter. De poesikännare jag pratat med och vars smak jag litar på säger alla att hon är väldigt läsvärd. Kanske borde välja "läs mer poesi" som nyårslöfte?