torsdag 1 november 2007

Startrapport: The Abstinence Teacher



Ni vet hur man ibland - inte särskilt ofta, men tillräckligt ofta för att bibehålla tron på mänskligheten - träffar någon man bara störtdiggar från första ögonblicket? Den där sällsynta genomsympatiska människotypen som, utan att du riktigt vet hur, gör fikapausen/konsertkön/tågresan/whatever till ett rent nöje? Allting stämmer: er verbala timing är perfekt, du känner hur du blir en lite mer underhållande, lite fyndigare Technicolor-version av dig själv medan en kopp kaffe blir till tre. Du går och lägger dig den kvällen med förnyat hopp om mänskligheten och en ny kontakt i telefonboken. I nio fall av tio träffas ni aldrig igen, men det gör ingenting. Ni har haft ert moment.

Jag har precis haft ett sådant moment med Tom Perrotta i sängen med mina katter. Åh, ni måste läsa The Abstinence Teacher! Det är en vansinnigt underhållande och träffsäker satir över den moralpanik som råder i USA just nu. I fokus står Ruth, öppensinnad lärare i sexualundervisning på en high school i en liten välmående stad någonstans i nordöstra USA. När högervindarna växer sig allt starkare i den lilla staden vänder sig alltfler rättrådiga invånare emot hennes devis "Pleasure is good, shame is bad and knowledge is power". Till slut tvingar skolledningen och en 28-årig oskuld med silikonbröst och Miss America-look Ruth att byta titel från Sexual Education Teacher till Abstinence Teacher. Hejdå, sexualundervisning, goddag moralkakor... eller? Jag är bara på sida 62 än så länge, så jag vet inte hur det hela kommer att utveckla sig. En sak vet jag i alla fall: det var länge sedan jag hade så roligt tillsammans med en bok. Perrottas skarpa iakttagelser, sympatiska tilltal och humor - jag skrattar högt hela tiden, senast när Ruth och två kompisar satt och föreställde sig den stele, homofobiske skolchefen bära omkring på en pinupbild på Burt Reynolds i plånboken - har lyft den här grå torsdagskvällen till helt nya dimensioner. Tom, jag störtdiggar dig, och bara vissa internetbokhandlar *harkel - Adlibris - harkel* ser till att köpa in fler titlar (varför är Joe College, hypad av Jennifer Weiner som, liksom Lisa Jewell, alltid ger bra boktips, så svår att få tag på?) ska jag se till att det blir en fortsättning på det vi har på gång. Vad sägs om en biltur till Trollhättan tillsammans i morgon? (Tur att jag aldrig blir bilsjuk.)

Inga kommentarer: