måndag 5 november 2007

Remember, remember the fifth of November...



"Remember, remember the fifth of November,
the gunpowder, treason and plot.
I know of no reason, why gunpowder, treason
should ever be forgot

Guy Fawkes, 'twas his intent
to blow up king and parliament.
Three score barrels were laid below,
to prove old England's overthrow

By God's mercy he was catched,
With a dark lantern and lighted match.
Holler boys, holler boys, let the bells ring,
Holler boys, holler boys, God save the King"


I dag är det 402 år sedan Guy Fawkes försökte spränga parlamenthusen i London. I kväll kommer eldar att tändas runt om i Storbritannien; utklädda barn, de som inte ligger i sockerkoma i sviterna efter Halloween, kommer att springa runt och pipa "penny for the guy, sir" - i min värld låter fortfarande alla engelska barn som Oliver Twist, alternativt Pip i South Park. Än idag är det oklart exakt varför man firar Guy Fawkes: är det för att planerna att spränga upp Houses of Parliament misslyckades, eller - ett mer anarkistiskt och roligt alternativ - för att han över huvud taget försökte sig på det? Jag vet inte, men jag vet i alla fall att Guy Fawkes Night är en av mina favorithögtider inom den anglosaxiska världen.

För er som vill bekanta er med Guy Fawkes-traditionen via litteraturens och filmens värld kan jag rekommendera V for Vendetta, filmatiseringen av Alan Moores briljanta serieroman, och Agatha Christies novell "Murder in the Mews". Båda bjuder frikostigt på mörka, novemberödsliga gränder, svartkantad Londonromantik och insikt i Guy Fawkes-myten. Själv ska jag tillbringa Guy Fawkes Night med kanadensiska Arcade Fire, som spelar på Annexet ikväll. Trist arena, lysande band - jag tror på den kombon, även om det givetvis hade varit trevligt att sitta nersjunken i en plyschfåtölj på Cirkus. Gud, jag ÄR 55 år gammal.

7 kommentarer:

S sa...

Nu när du nämnde V for Vendetta så drabbades jag av ett starkt begär efter att få se filmen. Så jag slog upp tv-sidorna i dagens tidning och tänkte att Canal+ måste ju ha den goda smaken att visa V for Vendetta på Guy Fawkes Night, men där hade jag fel...

The Girl Least Likely To sa...

Det där med att lita på folks goda smak/timing, särskilt i mediasammanhang, är något jag gett upp för länge sedan, tyvärr. (Cynic, much?)

Martina sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Martina sa...

Ah, V for Vendetta, det är nog en av de fem (eller så) bästa filmer jag nånsin sett... såg den på bio med sambon och vi var helt överväldigade båda två =). Musiken! Hugo Weaving! Natalie Portman! Ah...

Ika sa...

Åh, jag vill också se V for Vendetta. Första versen Guy Fawkes kan jag dock utantill sedan högstadiet när den fanns med i engelskaboken. Jag minns inte om det var personligt engagemang som inpräntade den i minnet, eller en engagerad lärare, men sitter gör den...

Anastasia sa...

Jag är lite ledsen - har blivit så van vid att Bonfire Night-fyrverkerierna börjar ca två veckor innan och slutar ca en vecka efter min födelsedag. Men inte i år inte...

Sara sa...

Jag skriver just nu en liten uppsats om "V for Vendetta"... Håller med om hypen! Så fin.