måndag 5 november 2007

Nytt läsprojekt



Ny vecka, ny bok. Jag hittade The House at Riverton via en bokbloggarkollega, någon som delar min förkärlek för det gammaldags sirligt brittiska och atmosfäriska (var det du, Piratdrottningen Alwilda?) och än så länge är det trevlig läsning. Trevlig, nota bene, inte världsomvälvande jättefantastisk läsning - vilket är helt okej. Ibland behöver man böcker som "bara" är trevliga, och med tanke på min kvintett av Stora Läsupplevelser - Water for Elephants, We Need to Talk About Kevin, I Am Charlotte Simmons, The Almost Moon och The Abstinence Teacher, herregud vilka bra böcker jag läst den senaste månaden! - är nog The House at Riverton precis vad jag behöver just nu. Här finns massor att gilla: den inledande Rebecca-parafrasen ("Last November I had a nightmare. It was 1924 and I was back at Riverton again"), miljöerna (ett stort, majestätiskt herresäte i Essex åren mellan första världskrigets utbrott och det dekadenta 20-talet med societetsfester och hedonistiskt leverne), det stillsamma, behagliga språket, de parallella tidsspåren, hemligheterna som sakta men obönhörligt nystas upp. Om jag inte skulle på Arcade Fire ikväll hade jag definitivt tillbringat kvällen i läsfåtöljen med The House at Riverton, tända ljus, en stor kopp te och spinnande katter - det hör bestämt till bilden, inte sant?

6 kommentarer:

Ylva sa...

Åhh vad det låter lockande! Den vill jag läsa! Parafraser på Rebecca kan man läsa hur många som helst - bara de har något som är originellt. Men själva Rebecca-konceptet är tämligen oslagbart! Har du förresten läst Huset på stranden av Du Maurier? En riktigt intrikat obehaglig och annorlunda rysare. För att inte tala om Don't Look Now (den coola filamtiseringen med Donald Sutherland och Julie Christie gives me the creeps...)

The Girl Least Likely To sa...

Eller hur? LOVE Rebecca! Har varken läst Huset på stranden eller Don't Look Now, men ska reparera misstaget asap. Har dock fått för mig att hennes böcker är rätt svåra att få tag på?

Ylva sa...

Ja det kan de nog vara,men kolla på antikvariat om du vill ha dem på svenska. Adlibris har annars ett bra utbud på engelska, bl a Don't look now för 70 pix. Dam du Maurier har ju skrivit ganska olika böcker, både strålande historiska romaner, romantiska (Lady Dona, Jamaica inn) och rysare. Du har väl sett Rebecca med Laurence Olivier och ...Joan Fontaine tror jag att det är?

Ylva sa...

Hihi, DAME du Maurier menar jag såklart, my finger slipped...

Piratdrottningen Alwilda sa...

Ja, men Gud så seg jag är den här veckan då! Tänkte skriva en kommentar om att jo, visst var det jag som tipsade om The House of Riverton för ett tag sedan! Men så kom det en kund, och så skulle jag bara snyta mig ... och sedan var det visst lördag. Det är inte klokt, vad gör jag med all tid egentligen?

Å nu gapar maken om att vi ska äta NUUUU, så jag måste gå igen ... Var ju inte färdig med mitt kommenterande!
(Jo, nu vet jag, jag har ju varit försjunken i House of Riverton sedan jag blev påmind om att jag faktiskt övergav stackars Grace mitt i en middagsbjudning för ett par veckor sedan! ;-) )

Piratdrottningen Alwilda sa...

Men skit, nu kom allt i fel ordning också ... Ni får helt enkelt slänga in parantesen mellan styckena själva när ni läser. :-)