måndag 26 november 2007

Önskelistan växer...

Kom på ytterligare en bok jag tänker önska mig från tomten: 20th Century Ghosts av Joe "Stephen Kings son" Hill. Heart-Shaped Box var en välbehövlig vitamininjektion i den moderna skräckgenren; originell och lagom bloddrypande med små kul detaljer som ett spöke till salu på Ebay och två hundar som lystrar till namnen Bon och Angus. Pappa King kan vara stolt. Novellsamlingen 20th Century Ghosts belönades med prestigefyllda Bram Stoker Award, British Fantasy Award och International Horror Guild Award - inte illa för en debutant. Eftersom mitt sug efter skräck i behändligt novellformat kan slå till lite när som helst borde jag frångå min "bara en Adlibris- beställning i månaden"-princip* och införskaffa lite samtida americanaskräck.

* Jag har givetvis ingen gräns för hur många böcker den där lilla ynka beställningen får innehålla. Herregud, någon måtta får det vara på återhållsamheten.

Joe Hills hemsida, som innehåller roliga blogginlägg om skrivande, popkultur, musik och (så klart) Maine, hittar ni här. Så här ser Joe Hill, aka Joseph Hillstrom King, ut enligt egen utsago:



I själva verket är han en karbonkopia av sin fader skräckmästaren som ung:



Vågar man hoppas på ett litterärt samarbete mellan far och son? King den yngres popkulturella sensibilitet och mörka, drastiska humor plus King den äldres pålitliga förmåga att framkalla skräck i det vardagliga... luktar succé, ne c'est pas? Dessutom vet vi att King den äldre samarbetar bra med andra författare; jag tänker på samarbetet med Peter Straub, som än så länge resulterat i The Talisman och The Black House och så småningom - enligt rykten inom en inte alltför avlägsen framtid - ska generera en tredje och sista Jack Sawyer-roman.

På tal om familjen King: någon som läst fru King, Tabitha? Till skillnad från valda delar av familjen King uppehåller hon sig i en identifierbar verklighet utan inblandningar av spöken, vampyrer och barnamördare. Mycket småstadsskildringar och excentriska karaktärer. Jag lånade Pearls val på biblioteket för många år sedan, men har inte något som helst minne, vare sig positivt eller negativt, kopplat till läsningen vilket kan bero på två orsaker: 1. Den var så tråkig/intetsägande/dålig att den inte lämnade något som helst bestående intryck. 2. Jag läste den aldrig. Jag lutar åt orsak nummer två.

Stephen, Joe och Tabitha är inte de enda författande medlemmarna av King-klanen; förra året utkom yngsta sonen Owen (omnämnd i bakgrundsinfot till underskattade, härliga slibbiga långnovellen "The Library Policeman") med en kritikerrosad novellsamling. Dottern Naomi, däremot, har gett sig in på en helt annan bana: hon är präst! Jag väntar på din roman, Naomi - kombinationen skräck och religion är ju klockren.

2 kommentarer:

Hans Persson sa...

Jag har läst några av Tabitha Kings romaner och tyckt rätt bra om dem. Detsamma gäller det mesta Stephen skrivit, Heart-Shaped Box och för den delen brorsan Owen Kings We're All in this Together.

The Girl Least Likely To sa...

Just det, så heter den, Owens novellsamling! Kul med en fellow King-nörd som utforskar hela släktträdet. :)