söndag 11 november 2007

Jag hjärta Angela Chase



Några favoritcitat från Mitt så kallade liv eftersom min tillvaro just nu till väldigt stor del består av flanellskjortor, Buffalo Tom och högstadieångest:

"School is a battlefield for the heart. My parents keep asking how school was. It's like saying, "How was that drive-by shooting?" You don't care how it was, you're lucky to get out alive."

Angelas pappa: So, how's school?
Angela: I'm starting to like Anne Frank.
Angelas pappa: Is she a sophomore too?

"People are always saying you should be yourself, like yourself is this definite thing, like a toaster. Like you know what it is even. But every so often I'll have, like, a moment, where just being myself in my life right where I am is, like, enough."

"I bet people can actually die of embarrassment. I bet it's been medically proven."

Angela Chase, jag är så glad att du fanns i min femtonårstillvaro. Jag tror att alla osäkra, överanalyserande mörkermarinerade tonårsflickor behöver en Angela Chase. Vuxna sådana också, förresten. På väg till brunchen på Mississippi Inn igår såg jag en Mitt så kallade liv-box i skyltfönstret på Pet Sounds - hett tips för alla nittiotalsnostalgiker.

5 kommentarer:

Ika sa...

Åh, jag också. Hjärtar Angela Chase, that is.

Jag kände igen varje citat och kunde höra det uttalat av Angela.

Ett av mina absoluta favoritcitat från serien är "Anything causes a scar. Living causes a scar!"

Lise sa...

Vet inte vem jag ska fråga, men jag frågar dig: Jag har precis lagt ifrån mig I en klass för sig av Sittenfeld och vill bara ha mer..! Har du tips på andra böcker som utspelar sig i internat/skolmiljö?? :)

The Girl Least Likely To sa...

Ika: "My mother has a humungous scar from having me!" :)

Lise: Åhå, internat/skolmiljö bara råkar vara en av mina absoluta favvomiljöer! Om du inte läst min favoritbok alla kategorier, Den hemliga historien av Donna Tartt, tycker jag att du ska göra det pronto. Den utspelar sig på ett college i Vermont. Andra bra böcker i samma miljö: I Am Charlotte Simmons av Tom Wolfe, The Lake of Dead Languages av Carol Goodman... hmm, måste fundera på fler. Sittenfelds andra roman, The Man of My Dreams (Mannen i mina drömmar) utspelar sig också delvis i skolmiljö.

Lise sa...

Jag har idag kollat upp Den hemliga historien på bl a AdLibris och Bokus utan napp (tror den fanns i pocket i och för sig, men riktiga pärlor vill jag helst ha inbundet. och så på svenska då :P).. Åkte sen med 40 spänn i fickan till vår återvinningsloppis här i stan för att tröstshoppa någon bok - å tänka sig! de råkade faktiskt ha ett hyfsat exemplar av den! :)

The Girl Least Likely To sa...

Vilket kap, Lise! Du gjorde helt rätt i att köra på inbundet. Jag har hört att Den hemliga historien inte längre finns i svensk pocket, men det låter ju nästan för hemskt för att vara sant. Själv har jag, som jag tidigare skrivit, inte mindre än fyra olika utgåvor av boken. *letar efter en nördsmiley*