måndag 19 november 2007

Iain Banks, anyone?



Någon som har koll på Iain Banks? Iain Banks utan M:et, alltså; inte sci-fi utan - inbitna Banks-fans, ursäkta om mina google-efterforskningar är felaktiga! - mörkerlitteratur, en fullkomligt bedårande genre som jag aldrig tröttnar på. Han är ett av de där namnen som brukar svischa förbi i periferin när jag letar nytt läsmaterial på Sci-Fi-bokhandeln, och vid varje svisch har jag gjort en mental anteckning att läsa något av honom. Än så länge har inte de mentala anteckningarna lett någonstans - jag har gått vidare till B för Clive Barker, L för H.P. Lovecraft och G för Neil Gaiman, gamla beprövade mörkermän som färdas på vägen som förenar skräck och fantasy. Men. Nu har jag fått låna Banks' debutroman från 1985, The Wasp Factory, av en arbetskamrat och citatet på baksidan verkar mycket lovande:

"Two years after I killed Blyth I murdered my young brother Paul, for quite different reasons than I'd disposed of Blyth, and then a year after that I did for my young cousin Esmeralda, more or less on a whim. That's my score to date. Three. I haven't killed anybody for years, and I don't intend to ever again.
It was just a stage I was going through."


Mordiska bekännelseromaner - don't you just love 'em?
Nu vill jag veta mer om Iain Banks från er som inte stannat vid mentala anteckningar. Vad ska man läsa/undvika? Om ni skulle jämföra Banks med någon annan författare, vem skulle ni välja? Är Iain M. Banks-böckerna lika läsvärda?

6 kommentarer:

Ylva sa...

Mycket lockande och lovande baksidestext! Måste undersökas vid tillfäller, känner jag.
Du har väl läst Rand av Jan Kjaerstad? Annars MÅSTE du hugga tänderna i den asap!!

The Girl Least Likely To sa...

Nope, har inte läst men lovar att hugga tänderna i Janne asap.

Spectatia sa...

Jorå, lite koll på Ian utan M har man väl.

Det hela började med att en landsman till honom prackade på mig just Wasp Factory för en herrans massa år sedan. Jag läste, men gillade väl inte så värst mycket, förutom att det alltid är kul att ha lite koll på kultiga böcker. Kanske inte min favoritgenre heller det här, måste medges.

Sedan dess har jag läst två till, Walking on Glass (förvirrad och spejsad historia, gillade inte), och The Crow Road (snirklig, spännande och mycket rolig). Sistnämnda är den där som börjar med det klassiska "It was the day my grandmother exploded".

Så The Crow Road kan jag lugnt rekommendera, och det kunde även expediten på Akademibokhandeln då jag köpte den, kommer jag ihåg. Men det var rätt komplexa familjekonstellationer och ett myller av karaktärer. Ska du läsa den så kan du få ärva mitt släktträd som jag ritade medan jag läste för att ha en chans att behålla översikten. ;-)

Anastasia sa...

The Wasp Factory är queasy-litteratur från Skottland, och det låter väl inte sådär aptitligt direkt. Men jag gillade den iallafall bitvis: karaktäriseringen av Frank är skönt ambivalent.

Pi sa...

Den läste jag på svenska för mycket, mycket länge sedan. Ett femkronorsfynd på vår lokala loppmarknad tror jag.

Jag kommer fortfarande ihåg detaljer. Som att skälmskt är ett ord med åtta bokstäver men bara en vokal.

Jag måste ha väntat i 20 år på att någon ska fråga mig om jag kan ett sådant ord. Det har ännu inte hänt. Tyvärr. Vad tjänar det till att kunna en massa nördiga saker om ingen någonsin frågar?

Jag tror att det finns något skrivet om Ian M på min sida. Jag tror inte att jag var överförtjust precis. Men jag använder å andra sidan brittisk SF som rent sömnmedel.

Hans Persson sa...

Jag har läst det mesta av Iain Banks och rätt mycket av Iain M. Banks. Hans sf är på intet sätt dålig, men jag tycker att icke-M-titlarna generellt är strået vassare (och en del av dem får man kisa rätt hårt för att kunna kalla mainstream). Rekommenderas varmt!