måndag 19 november 2007

Everyman av Philip Roth - en grrreat American novel i 182-sidorstappning



"He never thought of himself as anything more than an average human being, and one who would have given anything for his marriage to have lasted a lifetime. He had married with just that expectation. But instead marriage became his prison cell, and so, after much tortuous thinking that preoccupied him while he worked and when he should have been sleeping, he began fitfully, agonizingly, to tunnel his way out. Isn't that what an average human being would do? Isn't that what average human beings do every day?"

Är det möjligt att på ett tillfredställande, djuplodande sätt beskriva en mans liv och död på mindre än 200 sidor? Innan jag läste Everyman hade jag svarat nej på den frågan; nu måste svaret bli ja. Min faiblesse för det storslagna, utvikande och volumniösa får faktiskt ursäkta just idag, för Philip Roth lyckas på exakt, behärskad prosa ta vara på märgen, själen, hjärtat, medvetandet, människans ofrånkomliga dödlighet, allt det göttaste i den mänskliga existensen samtidigt som han ger inblickar i sju decennier Amerika i utveckling - och detta på 182 sparsmakade sidor. Jag är imponerad och vill ha mer! Vad säger bloggsfärens största Roth-fan om bästa ingången i Nathan Zuckerman-världen? Jag tänker The Ghost Writer - The Human Stain - Exit Ghost, vad sägs om det?

6 kommentarer:

Marianne sa...

Roth slår verkligen huvudet på spiken i sina formuleringar.
Det gör han även i "The Plot Against America" (blogginlägget "Vad hade hänt då?" i oktober hos mig), som jag gärna rekommenderar.
Kanske kan vara något innan du bekantar dig med Zuckerman?

The Girl Least Likely To sa...

Absolut, jag är nyfiken på anything Roth! Orsaken till att jag vill grotta ner mig i Zuckerman är att de böckerna känns så essentiella i Roths romanproduktion. Och så var jag en av de få som verkligen gillade filmatiseringen av The Human Stain (där Wentworth Miller spelar Anthony Hopkins som ung! - värt att poängtera för fans av Prison Break).

Marianne sa...

Oturligt nog är mina hyllor så fyllda med olästa böcker att jag har infört köpstopp.
Det ska bli MYCKET intressant att se hur länge det funkar ...

Zuckerman och diverse andra får vänta. Lite.

The Girl Least Likely To sa...

Äh, köpstopp, schmöpstopp. :D

Spectatia sa...

"Märgen, själen, hjärtat, medvetandet, människans ofrånkomliga dödlighet, allt det göttaste i den mänskliga existensen" JA!!! Eller hur! :-)) Åh, vad härligt att höra att du gillade.

Where to go next? Ja, han har ju skrivit en hel del karln, och jag har själv bara läst knappt hälften än så länge. Men personliga favoriter är The Human Stain, The Dying Animal, och som du själv föreslår Ghost Writer tillsammans med Exit Ghost men i den ordningen på dessa två sista. Sedan är det flera av hans mest rosade böcker som jag inte har läst ännu, varav The Plot Against America är en.

The Girl Least Likely To sa...

The Dying Animal, säger du? Nu råkar det förhålla sig så att just den lilla smärta volymen stått och samlat damm i min bokhylla ända sedan jag köpte den för 39 spänn på Akademibokhandelns engelska rea för något år sedan. I'll get right on it! :)