fredag 30 november 2007

Evening + nytt TV-gig

Åh vad fin Evening var! Jag älskar filmer som tar sig tid, som vågar vara långsamma och dröja kvar vid till synes små, oviktiga händelser. Som när Claire Danes sätter sig ner och sjunger för sina två små barn medan middagen kokar över på spisen. Så mycket kärlek i den vardagliga scenen. Skådespelarna är alla fantastiska och det osar Oscarsnomineringar lång väg om flera av insatserna: Claire (givetvis), en makalös Vanessa Redgrave, Meryl Streep, Toni Collette, Natasha Richardson, Glenn Close som tillknäppt, konservativ Newport-mamma och så Streeps dotter Mamie Gummer som gör en imponerande debut. Är du sugen på en perfekt spelad ensemblefilm med vacker scenografi och långsamt tempo är Evening helt klart rätt film.

Dessutom: Michael Cunningham! Om ni inte redan läst The Hours och Specimen Days, rätta till misstaget pronto. Han är, enligt min blygsamma åsikt, en av den samtida anglosaxiska litteraturens mest begåvade författare. Just Specimen Days, ett slags magisk-realistisk sci-fi uppdelad i tre historier där den första i 1800-talsmiljö med Walt Whitman-förtecken drabbade mig hårdast, måste jag börja rekommendera till fler. Samt läsa om.

I eftermiddag är det återigen dags för Axess-inspelning, denna gång på temat mode. Självklart kommer jag att koppla detta till litteratur. Vilka böcker har egentligen haft störst genomslagskraft i modet? Hur ser det litterära modet ut för läsare såväl som böckerna själva? Böcker har ju kommit att bli en typ av modeaccessoar med snygga limited edition-utgåvor, pocketskydd och alla möjliga slags attiraljer. Bu eller bä, av eller på? Förhoppningsvis ska jag hinna svara på de frågorna, och om jag inte helt missminner mig visas programmet redan i morgon kväll klockan 20.30. Återkommer.

Nu: frukost. Gud, det är ett illavarslande tecken när man bloggar pre-kaffekonsumtion, va?

2 kommentarer:

Mattias sa...

Behöver inte vara ett dåligt tecken att blogga pre-kaffe. Kan tycka det är lite som tandborstning. Fem minuter direkt på morgonen så känns allting lite fräschare sedan :)

Maggie sa...

jag rekommenderar verkligen "a home at the end of the world" av cunningham om du inte har läst den. jag tycker att den är helt fantastisk.