fredag 16 november 2007

Dumpningsläge

Jag är på upplösningen av Book of the Dead och sällan har jag känt mig så likgiltig inför vem den skyldige är. Om vi ska vara helt ärliga är jag rätt likgiltig över huruvida Scarpetta, Marino, Benton Wesley, Lucy och hela gänget med uppfuckade, självgoda, motarbetade översittare lever eller dör. Jag är ledsen Patricia, men jag tror det är dags att vi börjar träffa andra. Minns ni den tjutande dumpningsbilen som kastade ner Ally McBeal i en container i en av hennes många hallucinationer? Beep, beep Patricia, beep, beep.

Eftersom jag fortfarande längtar mord och ruskigheter tänker jag ägna helgen åt lite kvalitativ spänning. Varför inte helgmysa med Ira Levin, pappa till Rosemary's Baby, Stepford Wives och A Kiss Before Dying och senaste tillskottet till himlens Literary All Stars-lag? Vilket svinn det varit den senaste veckan - först Norman Mailer och nu Ira Levin, vem blir det tredje tillskottet? Jag är morbid och tror liksom Lorelai Gilmore att folk dör i tretal. Anyhoo. Just A Kiss Before Dying har jag aldrig läst, men sett snuttar ur 90-talsfilmatiseringen med Matt Dillon och Sean Young (vad hände med henne?) och läst mycket om romanens twist som dyker upp redan halvvägs in i berättelsen. A Kiss Before Dying publicerades redan 1953 - var Levin en föregångare inom den idag allmänt vedertagna twistkulturen inom spänningsgenren? Triptych av Karin "Patricia Cornwell-substitut" Slaughter har tydligen också en mitt-i-boken-twist som vänder allt upp och ner, vilket fått amerikanska recensenter att jämföra med A Kiss Before Dying. Nu råkar Triptych ligga oläst i min bokhylla, så det kanske är läge för lite komparativt läsande?

1 kommentar:

Katarina sa...

Jag har ett liknande problem just nu med att få mig tillräckligt motiverad att läsa ut "The Night Watch". Nu kommer jag väl få ett helt gäng emot mig, med tanke på hur haussad den har varit, men make till segare och mer oangagerande bok har jag inte läst på länge. Jag älskade Sarah Waters två första romaner, men den här? Vad hände på vägen? Den är inte illa skriven alls, men som sagt seg som gummi och jag får kämpa för varje kapitel.