lördag 17 november 2007

DN Kultur i mitt hjärta!

Bokhororna, Patrik Marber och Wes Anderson i en och samma tidning. I dag har DN och Boklördag överträffat sig själva. Jag kan inte tänka mig en bättre början på helgen än att dyka ner i DN med baljor av starkt, svart kaffe, fil med gottsamvetemüsli, knäckebrödsmackor och spinnande solkatter i fönsterbläcket. Lycka! Helgen fortsätter med promenader, Angela Chase (som borde välja Brian Krakow istället för Jordan Catalano - bara jag som tycker det?), tvåsamhet och Everyman - så underbart att läsa en genuint bra bok igen! Ska försöka svara på Ylvas lista över vilka litterära figurer man helst vill ligga med också. Bästa bokfemman hittills! Jag funderar även på en besläktad bokfemma: de fem författare man helst vill ligga med - på ett av äkta maken sanktionerat, högst hypotetiskt sätt à la Ross' och Rachels lista i Friends, så klart. I alla fall så länge Paul Auster håller sig i Brooklyn, höhö.

Reading is sexy.

6 kommentarer:

Johanna K sa...

Åh, lycka att vara i samma tidning som Wes Anderson!

Men! Det jag ville kommentera var bästa bokfemma-idén! Även om jag, rent spontant, inte kan komma på en enda just nu. Jag måste kolla i bokhyllan.

Erika sa...

Jag håller helt klart med om att Angela borde valt Brian istället för Jordan, som jag aldrig ens tyckte såg bra ut. Och särskilt intelligent är han ju inte heller.

The Girl Least Likely To sa...

Erika: Nej, knappast. Igår kväll såg jag avsnittet där han tror att Förvandlingen är baserad på en sann historia. Jag antar att vi alla haft våra Jordan Catalanos, snyggkillar som vi blir kära i genom indoktrinering om vad som i högstadie/gymnasie-mentaliteten anses attraktivt. I verkliga livet vill man ju ha en Brian. Jag kan tänka mig att han är en riktig babe idag. Och ja, jag brukar spekulera över hur fiktiva karaktärer har det nu för tiden. :)

Johanna K: Stencoolt ju, att dela tidning med Wes Anderson! Jag återkommer också om bokfemmeidén. Nu: lunch.

Ika sa...

Nej, det är inte bara du. Och även om jag också brukar frustreras har jag ändå viss förståelse för Angelas val (och kval). Hon är trots allt bara femton, och i den åldern fattade man inte alltid den där grejen med insida, gemensamma intressen och allt det där.

Åh, det här får mig att tänka på skoldansavsnittet som är så hjärtskärande hemskt. Jag tror att jag upplever det som hemskare ju äldre jag blir, minns inte att det var sådär fruktansvärt när jag sjkälv var femton.

Ylva sa...

Den lista du nämner - listan över författarsängkamrater har jag också haft i tankarna. Det naturliga steget efter fiktiva figurer i sängen! Det ska bli kul att tänka efter vilka man skulle kunna tänka sig...Ser dock framemot att först se din romanfigurslista!

Spectatia sa...

Genuint bra, härligt att höra. :-)